امکان سفر مجازی به آثار جهانی ایران در ماه رمضان

به گزارش گفتگوی افروز، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، سفر مجازی به آثار جهانی ایران در ماه رمضان امکانپذیر شده تا از این راه شعار تبدیل تهدید کرونا به فرصت، اجرایی گردد.

امکان سفر مجازی به آثار جهانی ایران در ماه رمضان

داستان چیست؟

در نشست خبری اجرای این طرح که در کاخ گلستان با حضور محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و امیر ناظمی (معاون وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران) برگزار گردید، نسبت به انجام این اقدام تاکید شد.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت با ایجاد بستر بازدید مجازی از موزه ها

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست با بیان ای که باید این فرصت تاریخی را غنیمت دانست، گفت: درست است که شیوع کرونا مشکلاتی را ایجاد نموده، اما انسان ها باید تهدید و مشکلاتی که برای آنها به وجود می آید را به یک فرصت تبدیل نمایند. او با اشاره به همکاری ایجاد شده بین دو وزارتخانه میراث فرهنگی و ارتباطات اضافه نمود: در جدیدترین گام همکاری بین این دو دستگاه، قرار است برنامه ای معین برای بازدید مجازی از موزه ها، کاخ موزه ها، اماکن فرهنگی تاریخی اجرا گردد و در گام جدید نیز بازدید مجازی از پایگاه های میراث جهانی را در دستور کار داریم. وی با تاکید بر اینکه قصد داریم برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که این همکاری ها بعد از مهار کرونا نیز ادامه داشته باشد، گفت: اردیبهشت همواره برای حوزه میراث فرهنگی اهمیت دارد، چون بعد از عبور از روز جهانی بناها در آخر فروردین به روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت می رسیم. در این میان با توجه به شیوع کرونا امکان سفر برای گردشگران وجود ندارد که به نظر می رسد فراهم شدن بستر بازدید مجازی از آثار تاریخی و موزه ها یک فرصت مناسب است. او با بیان اینکه این طرح با عنوان 11 هزار کیلومتر جهت با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گروه گردشگری مارکو پولو اجرا خواهد شد و 24 اثر تاریخی ایران که ثبت جهانی شده در فضای مجازی برای علاقمندان قابل بازدید است و یک تور مجازی بسیار خوب تعریف شده، ادامه داد: همچنین، برای بازدید از آثار ثبت ملی نیز می توان برنامه ریزی کرد و بعد از ماه مبارک رمضان این فرصت بازدید مجازی برای این آثار نیز فراهم گردد و آثاری که اهمیت بیشتری دارد و کمتر معرفی شده است، در قالب تورمجازی معرفی شوند. طالبیان همچنین با اشاره به ایجادِ تفاهم دیگری بین وزارت ارتباطات و وزارت میراث فرهنگی شرح داد: بر این اساس، یک صندوق ذخیره اطلاعات دیجیتالی با همکاری وزارت ارتباطات تشکیل خواهد شد و دو دیتا سنتر با ظرفیت بسیار بالا به این موضوع اختصاص خواهد یافت و آرشیو عکس، فیلم و ... مرتبط با آثار فرهنگی تاریخی که یک ثروت غیرقابل جایگزین است، در این صندوق دیجیتال ذخیره خواهد شد.

شبهای قدر با طعم معماری حرم امام رضا (ع)

احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز در صحبت هایی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از موضوعاتی که موردتوجه نهاده شد، بازدید مجازی از موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی است که در همین رابطه در ماه مبارک رمضان با پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازدید مجازی از موزه ها و اماکن فرهنگی - تاریخی در دستور کار قرار می گیرد و 24 اثر تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند، به صورت مجازی در قالب یک تور به علاقمندان معرفی می شوند. او با اشاره به شروع این طرح از روز سوم ماه رمضان و از ساعت 17 تا 18:30 به صورت زنده اضافه نمود: در شبهای قدر معماری و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) به وسیله فضای مجازی برای علاقمندان پخش می گردد و بعد از شبهای قدر سایر اماکن تاریخی ثبت جهانی شده به صورت مجازی بازدید خواهند داشت.

منبع: همگردی

به "امکان سفر مجازی به آثار جهانی ایران در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان سفر مجازی به آثار جهانی ایران در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید