لبنان، کوشش های حزب الله برای جلوگیری از انحراف دامنه اعتراضات

به گزارش گفتگوی افروز، منابع لبنانی با اشاره به مواضع منفی سعد حریری که پرونده تشکیل دولت را در شرایط پیچیده قرار داده، اعلام کردند وی برای خروج از این شرایط دو گزینه پیش رو دارد.

لبنان، کوشش های حزب الله برای جلوگیری از انحراف دامنه اعتراضات

به گزارش گروه بین الملل گفتگوی افروز به نقل از پایگاه خبری النشره به نظر می رسد که پیغام اصلی جنبش های اعتراضی لبنان در خیابان ها ناتوانی کشور در ادامه مدیریت شرایط بن بست موجود در سطح سیاسی است که از اکتبر 2019 تا به امروز ادامه دارد، حتی دولت قبلی به ریاست حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور نیز در شرایط آشفته کشور و دوره کوتاه خود پیروز به اجرای هیچ یک از شعارهایش نشد.

در این زمینه منابع مطلع لبنانی معتقدند که کلید حل بحران سیاسی لبنان اکنون در دست سعد حریری نخست وزیر مکلف است، زیرا او تنها کسی است که می تواند اوضاع سیاسی لبنان را در جهت مثبت و یا منفی تغییر دهد، به این صورت که حریری باید یک گامی جدی در جهت تشکیل دولت بردارد و پرونده سیاسی لبنان را ببندد، اما این کار را انجام نمی دهد و همین موضوع علامت سؤال هایی در مورد مأموریت او در تشکیل کابینه ایجاد می نماید.

این منابع خاطرنشان کردند، مبنای نامزد شدن حریری برای نخست وزیری آینده لبنان تشکیل یک دولت به مدت 6 ماه بود که بتواند اقدام به انجام اصلاحات در کشور کند؛ در حالی که اکنون بیش از چهار ماه از مأموریت حریری برای تشکیل دولت گذشته است و تاریخ انتخابات مجلسی برنامه ریزی شده برای سال 2022 نزدیک است.

همین منابع تأکید کردند که با وجود این و حتی در صورتی که حریری بتواند چنین دولتی تشکیل دهد حساب کردن روی این دولت با توجه به تناقضات فعلی به هیچ وجه امکان پذیر نیست. مأموریت این دولت از ابتدا بر اساس جلوگیری از ورود کشور به هرج ومرج کامل بود، اما با توجه به شرایط پیچیده ای که اکنون لبنان و نیز منطقه در آن واقع شده است تحقق چنین هدفی با تشکیل یک دولت شش ماهه ممکن نیست.

به گفته منابع مذکور گزینه دومی که سعد حریری پیشِ روی خود دارد این است که اگر بنابر ملاحظات شخصی قادر به تشکیل دولت نیست از این مأموریت استعفا دهد؛ چراکه در زمان حاضر این شهروندان لبنانی هستند که بهای لجبازی های حریری را می پردازند. در صورت استعفای حریری این فراکسیون های مجلسی و تیم رئیس جمهوری هستند که باید برای مدیریت بحران های لبنان تصمیم گیری نمایند.

منابع مطلع لبنانی معتقدند در این شرایط واقع بینانه ترین گزینه، استعفای حریری است که البته این موضوع هم پیغامدهای خاص خود را دارد؛ چراکه ممکن است فراکسیون های مجلسی نتوانند در مدت زمان کوتاه برای معرفی شخصیت جدید جهت تصدی مأموریت تشکیل کابینه به توافق برسند.

از سوی دیگر منابع مطلع از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که همه امور در پرونده سیاسی این کشور عقبگرد داشته و مسائل روز به روز در حال افزایش است.

این منابع اعلام کردند، کوشش هایی برای احیای روابط میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری طی روزهای گذشته اجرا شده است اما به نظر می رسد که دو طرف همه راه ها برای حل اختلافات را مسدود نموده اند.

منابع مذکور همچنین از فشارهای فرانسه در این زمینه جهت برقراری روابط دوباره میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف لبنان صحبت و اعلام کردند، به همین دلیل نگرانی های بین المللی نسبت به اوضاع لبنان پس از تحولات امنیتی در بعضی مناطق وجود دارد و همه خواستار مهار بحران سیاسی این کشور جهت حل سایر بحران ها هستند.

کوشش جریان های سیاسی لبنان برای مدیریت اعتراضات خیابانی

از سوی دیگر منابع خبری لبنان گزارش دادند احزاب سیاسی این کشور کوشش می نمایند با همکاری یکدیگر اعتراضات مردمی در خیابان ها را که به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی و اقتصادی شکل گرفته مدیریت نمایند، در همین زمینه روز گذشته تماس هایی میان حزب سوسیالیست ترقی خواه و حزب الله و جنبش امل اجرا شده است و هر سه طرف بر حمایت از مطالبات مردمی و محکومیت اقدامات خشونت آمیز و مسدود کردن راه ها تأکید کردند.

این 3 گروه با هشدار درباره سوءاستفاده بعضی طرف ها از مطالبات مردمی اعلام کردند که اوج دریافت این اعتراضات می تواند منجر به اختلافات داخلی فراوانی گردد.

غازی العریضی نماینده ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه در این راستا تماس هایی با وفیق صفا مسئول کمیته هماهنگی و روابط در حزب الله و احمد بعلبکی مشاور نبیه بری رئیس مجلس لبنان داشت. در این تماس ها بر اهمیت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از حقوق مردم و تحریف راستا تظاهرات های آنها به جهتی که مطابق با خواسته های مردمی نباشد و نیز لزوم هماهنگی همه مراجع مربوطه با سرویس های امنیتی تأکید شد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لبنان، کوشش های حزب الله برای جلوگیری از انحراف دامنه اعتراضات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، کوشش های حزب الله برای جلوگیری از انحراف دامنه اعتراضات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید