کارشناس قرقیز: آمریکا در فرایند انتخابات قرقیزستان دخالت می نماید

به گزارش گفتگوی افروز، یک رسانه قرقیزی با انتشار گزارشی، از دخالت آمریکا در فرایند انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری این کشور اطلاع داد.

کارشناس قرقیز: آمریکا در فرایند انتخابات قرقیزستان دخالت می نماید

به گزارش گفتگوی افروز در دوشنبه، پایگاه تحلیلی قرقیزی region.kg در گزارشی از دخالت آمریکا در فرایند انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری این کشور اطلاع داد.

در این گزارش آماده است: سفارت آمریکا در قرقیزستان اخیراً در خصوص وظایف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین ضرورت تعویق انداختن همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور بیانیه ای صادر نموده است.

بیانیه نمایندگی دیپلماتیک آمریکا واکنش های متعدد گروه های سیاسی و اجتماعی قرقیزستان را در پی داشت.

بسیاری از آنها موضع گیری دیپلمات های آمریکایی را دخالت مستقیم در امور داخلی کشور عنوان کردند.

سفارت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان توصیه نموده روی انتخابات قریب الوقوع و همچنین مبارزه با بحران مالی، پیامدهای همه گیری کووید - 19 و جرایم سازمان یافته تمرکز نمایند و در امر اصلاح قانون اساسی عجله ای نداشته باشند.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: تصمیم هرگونه اصلاحیه در قانون اساسی باید توسط شهفرایندان کشور پس از بحث و آنالیز های عمومی گسترده اتخاذ گردد. شورای قانون اساسی باید شامل طیف گسترده ای از آرا، از جمله نمایندگان بخش مدنی، رسانه ها و مخالفان باشد. در صورت درخواست، شرکای بین المللی قرقیزستان آماده ارائه یاری در این فرایند هستند. به عنوان مثال، کمیسیون ونیز می تواند پشتیبانی فنی ارائه دهد.

همچنین تأکید شده آمریکا از پیشنهاد بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در خصوص تعویق انداختن همه پرسی تصویب قانون اساسی جدید تا فصل بهار یا دیرتر از آن، حمایت می نماید، زیرا مردم قرقیز باید زمان در اختیار داشته باشند تا در خصوص نحوه اداره کشور به اتفاق نظر برسند.

تالای بیک جمادلوف کارشناس سیاسی در گفت وگو با این پایگاه تحلیلی قرقیزی، لحن نصیحت آمیز بیانیه سفارت آمریکا را روش معمول این کشور خوانده و تاکید نمود: آمریکا خود را به عنوان یک ابرقدرت و الگوی دموکراسی دانسته و بر این اساس به خود این حق را می دهد که در همه جا مداخله کند و به همه درس دهد. بنابر این واشنگتن به وسیله بیانیه سفارت خود اهداف و مواضع مربوط به قرقیزستان را به صراحت تعیین کرد.

به گفته وی، آمریکایی های می خواهند از بیشکک در جهت منافع ژئوپلیتیکی خود استفاده نمایند. به اعتقاد من، این دخالت مستقیم در امور داخلی کشور ما است، زیرا در واقع آنها از این طریق از از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند که روی آنها حساب باز نموده اند.

به گفته وی، چنین بیانیه های علنی علیه نامزدهای مورد حمایت آمریکا تمام خواهد شد، زیرا بیشتر جمعیت قرقیز به لحاظ تاریخی و ذهنیتی بیشتر به روسیه توجه دارند.

جمادلوف در ادامه اظهار داشته است: به نظر من دلیل پخش این نوع بیانیه های رسانه ای، بیچارگی آمریکایی ها است. آنها به خوبی درک می نمایند که قادر به ممانعت گرایش قرقیزها نسبت به روسیه نیستند اما نباید غفلت کرد و فضا را در اختیار دیگران گذاشت.

چنانچه روسیه فعالیت های خود را تقویت نکند، ساختارهای غیردولتی و غیرانتفاعی که تحقق منافع و ارزش های غرب را به تجارت تبدیل نموده اند، در نهایت برنده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کارشناس قرقیز: آمریکا در فرایند انتخابات قرقیزستان دخالت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس قرقیز: آمریکا در فرایند انتخابات قرقیزستان دخالت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید