درخشان ترین ستاره دنباله دار سال 2021 در آسمان محو شد

به گزارش گفتگوی افروز، ستاره دنباله دار تازه کشف شده لئونارد اکنون فقط به یک لکه محو شده در آسمان جنوبی تبدیل شده است.

درخشان ترین ستاره دنباله دار سال 2021 در آسمان محو شد

لئونارد سفر 80 هزار ساله بعدی خود را به دور خورشید انجام نخواهد داد، زیرا به نظر می رسد این دنباله دار در اواخر فوریه متلاشی شده است. گرگوری لئونارد ستاره شناس از کاوشگر آسمان کاتالینا، اولین انسانی بود که این دنباله دار را در 3 ژانویه 2021، یک سال قبل از نشست آن در 2 ژانویه 2022 مشاهده کرد. همه نشانه ها حاکی از مرگ این دنباله دار است.

به گزارش gizmodo، لئونارد اکنون در حال دور شدن از خورشید است و نه تنها محو شده است، بلکه اکنون دو بخش مهم خود را از دست داده است هسته و کما. در زمان نشست، لئونارد، که با نام دنباله دار C/2021 A1 نیز شناخته می گردد، به فاصله 56 میلیون مایلی (90 میلیون کیلومتری) از خورشید رسید. گرمای خورشید لئونارد را زنده کرد و باعث شد گاز و غبار آزاد کند، اما اقامت دنباله دار در درون منظومه شمسی باعث از بین رفتن آن شد.

دانشمندان توانستند لئونارد را با استفاده از Solar Terrestrial Relations Observatory-A (STEREO-A)، که به وسیله ناسا اداره می گردد، و Solar Orbiter، پروژه مشترک ناسا و ESA، مطالعه نمایند. دنباله دار ها شبیه دانه های برف هستند، زیرا هیچ دوتایی از نظر رفتار شبیه به هم نیستند و پیش بینی آن ها عملا غیرممکن است. هنگامی که گرگوری لئونارد برای اولین بار این دنباله دار را مشاهده کرد، هنوز در نزدیکی مدار مشتری قرار داشت.

برآورد ها مبنی بر اینکه ممکن است با نزدیک تر شدن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، ظاهر شد، اما معلوم شد که اینطور نیست، زیرا این دنباله دار فقط با تلسکوپ و دوربین های دوچشمی دیده می گردد و لئونارد نیز مانند هر دنباله داری که برای عبور از خورشید در حال حرکت است، در معرض خطر فروپاشی قرار داشت، احتمالی که به نظر می رسد اتفاق افتاده است.

به نظر می رسد این دنباله دار با عرض 1 مایل (1.6 کیلومتر) از بین رفته است. ستاره شناسان متوجه نشانه های نابودی دنباله دار در زمان نشست آن شدند. به گفته EarthSky، این ها شامل نوسانات در روشنایی آن هر سه تا پنج روز و تغییرات ساختاری نامطلوب در دم آن است بعلاوه یک سیگنال بالقوه مبنی بر اینکه تکه ها از هسته می افتند نیز وجود دارد. در 23 فوریه 2022، ستاره شناس مارتین ماشک از مؤسسه فیزیک در آموزشگاه علوم چک دریافت که لئونارد، که فقط در نیمکره جنوبی دیده می گردد، به رگه ای محو شده در فضا تبدیل شده است، بدون سر درخشان.

محتمل ترین سناریو این است که هسته متلاشی یا تبخیر گردد یا ترکیبی از این دو، صرف نظر از این، لئونارد به عنوان درخشان ترین دنباله دار سال 2021 در تاریخ ثبت خواهد شد. از دست دادن این دنباله دار غم انگیز است، اما دنباله دار ها با نظمی مناسب در آسمان ظاهر می شوند. به زودی یکی دیگر وجود خواهد داشت و دیگری حتی ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.

بیشتر بخوانید

گفتگوی افروز فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درخشان ترین ستاره دنباله دار سال 2021 در آسمان محو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشان ترین ستاره دنباله دار سال 2021 در آسمان محو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید