منطقه ها خلوت تر کشور برای سفر نوروزی

به گزارش گفتگوی افروز، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر براساس رصد اجرا شده تا کنون، استان ها و مسیرهای پرتقاضا برای سفر در نوروز را گفت و با پیشنهاد تعدادی مقصد جایگزین، از کمبودهایی که احتمالا در بعضی بخش ها با توجه به حجم سفرها در نوروز رخ دهد، سخن گفت.

منطقه ها خلوت تر کشور برای سفر نوروزی

گفتگوی افروز : مصطفی فاطمی در گفت وگو با ایسنا درباره پیش بینی سفرهای نوروزی و مقاصد پیشنهادی و جایگزین، اظهار کرد: بر اساس ضریب اشغال شدۀ تخت های اقامتگاه ها و جست وجوهایی که در اینترنت اجرا شده است، پیش بینی می گردد استان های هرمزگان و مازندران مانند سال گذشته پُرمسافر و پرازدحام باشند. البته برخی استان ها با مسافر کمتری روبرو هستند و تقاضای سفر به برخی دیگر از استان ها، از جمله لرستان مشابه سال گذشته خواهد بود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با این پیش بینی که جنوب کشور همچون تعطیلات نوروز سال گذشته با ازدحام مسافر روبرو خواهد شد، گفت: سال گذشته حجم مسافر در نوار جنوبی ایران خیلی زیاد بود، فقط در جزیره قشم دو میلیون نفر اقامت در تعطیلات نوروز سال گذشته ثبت شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اضافه نمود: با احتمال تکرار این حجم تقاضا در تعطیلات پیش رو، سعی می کنیم در مدیریت سفر بهتر عمل کنیم. هرچند رصدهایی که در تعطیلات اخیر اجرا شده نشان می دهد احتمالاً در بندر پل در استان هرمزگان که برای تردد به جزیره قشم استفاده می گردد، با مسائلی روبرو شویم؛ چرا که به خاطر لایروبی نشدن این اسکله، تعداد لندینگ کرافت های کمتری در این بندر مستقر هستند و احتمال ترافیک سنگین در تعطیلات نوروز در بندر پل وجود دارد. البته پیش بینی هایی برای استفاده از اسکله موقت شده است. بعلاوه سازمان بنادر قول داده است تعداد لندینگ کرافت ها را برای نوروز افزایش دهد.

فاطمی اضافه نمود: بر اساس این پیش بینی و رصدهایی که انجام می گردد احتیاجها و محدودیت هایی در استان ها اعلام خواهد شد تا در ستاد سفر و در هماهنگی با دستگاه های مربوطه تأمین گردد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره اعلام احتیاج برخی استان ها برای تأمین بیشتر آرد، نان، مرغ و سوخت برای تعطیلات نوروز با درنظر گرفتن تجربه سال های گذشته، اظهار کرد: در برخی استان ها برای تأمین اقلام ضروری پیش بینی هایی شده و در ستاد سفر با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز تعاملاتی اجرا شده و بخشی از آن مسائل حل شده است. البته با توجه به حجم سفرها، به هر حال ممکن است برخی منطقه ها با کمبودهایی در تأمین اقلام خوراکی روبرو شوند، که باید پیش بینی و تدابیر لازم صورت گیرد، که البته درحال انجام است.

فاطمی اضافه نمود: در منطقه چابهار (سیستان و بلوچستان) با توجه به محدودیت استفاده از کارت سوخت، این احتمال وجود دارد که مسافران با مسائلی روبرو شوند، که البته برای این مورد پیش بینی هایی شده است، اما این مسأله جدی است و باید به آن توجه کرد. شناورها نیز همچنان با مشکل تأمین سوخت یارانه ای روبروند.

او اضافه نمود: برخی نقاط نیز برای تأمین آب شیرین با مسائلی روبرو هستند که پیش بینی شده است تعداد تانکرهای آب افزایش یابد.

مدیرکل توسعه گردشگری در ادامه گفت: پیش بینی ها نشان می دهد نقاط مرزی با حجم ترافیک بالایی در نوروز روبرو شوند، به ویژه آنکه با اعمال قانون نو برای تردد بدون پرداخت عوارض مرزنشینان، پیش بینی می گردد حجم ترددهای نوروزی از مرزهای زمینی بیشتر گردد؛ لذا ضروری است در این باره تدابیری اتخاذ گردد.

فاطمی ادامه داد: برخی نقاط کشور با کمبود آمبولانس روبرو بودند که سعی شده است با استفاده از موتورلانس این کمبود جبران گردد. بعلاوه بحث انتقال هوایی مصدومان مطرح است که در چند نقطه از کشور، هواپیماهایی برای انجام ماموریت های اضطراری پیش بینی شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، محدودیت ناوگان حمل و نقل را از مسائل موجود در سفرها دانست و اظهار کرد: کوشش شده است از تمام ظرفیت های موجود ناوگان حمل و نقل عمومی کشور استفاده گردد، ولی کمبود جدی است و در بخشی مثل حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی با کمبودهایی روبرویم که مردم ناچار می شوند بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمایند.

او در ادامه به مسافران توصیه کرد دقت نمایند از وب سایت های معتبر که دارای نشان ای نماد هستند خرید نمایند و حتما قرارداد و مدارک رزرو را دریافت نمایند. در این ایام معمولا وب سایت های بدون مجوز زیادی فعال می شوند که پس از مدتی غیرفعال شده و از دسترس خارج خواهند شد که پیگیری قانونی را سخت می نماید.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بعلاوه توصیه کرد مقاصدی برای سفر در نوروز انتخاب گردد که کمتر مورد توجه مسافران است و در ادامه برای پیشنهاد مقصد سفر، گفت: محورهای شمال شرق و مسیر سمنان به نیشابور از جمله محورهایی است که ظرفیت اقامتی خوبی دارد و معمولاً شلوغ نیست. استان های غربی و شمال غربی که معمولاً در نوروز با برف و کولاک روبروند، اما در جنوب و یا شمال این استان ها می توان نقاط مطلوبی برای سفر پیدا کرد.

شمال استان خوزستان و جنوب استان ایلام نیز از دیگر منطقه های هستند، که مدیرکل توسعه گردشگری برای سفر در نوروز پیشنهاد کرد و اضافه نمود: این منطقه ها در عین مجذوب نمایندهیت، اما چندان پرمسافر نیستند. محور یزد، بافق، زرند، کرمان، جیرفت، کهنوج و میناب نیز مسیر پیشنهاد دیگری برای سفرهای نوروزی است، درحالی که محور جنوب سیستان و بلوچستان با اینکه هر سال با رشد سفر روبرو است، اما هنوز برای مسافران نوروزی ظرفیت دارد. محور طبس و بیرجند نیز با توجه به آثار تاریخی و فرهنگی که دارد برای سفر در نوروز می تواند مجذوب نماینده باشد.

فاطمی به ساکنان استان های فارس و اصفهان نیز انتخاب مقاصدی در کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان خوزستان، جنوب و شرق استان های فارس و اصفهان را پیشنهاد کرد.

محور قزوین، زنجان و استان مرکزی که به سمت محلات نیز می رود، از دیگر پیشنهادهای دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای انتخاب مقصد سفر پر نوروز بود، که به گفته او، معمولا کمتر مورد توجه مسافران قرار می گیرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "منطقه ها خلوت تر کشور برای سفر نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه ها خلوت تر کشور برای سفر نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید