راهکاری نو برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی

به گزارش گفتگوی افروز، محققان با ترکیب نانوذرات و آنتی بیوتیک ها راهبردی برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی ارائه کردند.

راهکاری نو برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی

به گزارش گروه دانشگاه گفتگوی افروز، محققان استرالیایی راه تازهی برای مبارزه با ابر باکتری ها پیدا کردند. آن ها با ترکیب نانوذرات و آنتی بیوتیک ها راهبردی برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی ارائه کردند.

دانشمندان استرالیایی یک راه بالقوه تازه برای شکست فرایند رو به رشد ابر میکروب ها که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها ایجاد می نمایند، ارائه نموده اند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه موناش گفته اند نتایج آن ها یاری مهمی به توسعه فناوری مقابله با میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک می نماید. یافته های آن ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

مقاومت ضدمیکروبی زمانی اتفاق می افتد که پاتوژن هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها در طول زمان جهش می یابند و دیگر به دارو ها پاسخ نمی دهند، به این معنی که درمان عفونت ها به طور فزاینده ای سخت می گردد.

هسینهوی شن، بیوشیمیست از گروه علوم و مهندسی مواد دانشگاه موناش، گفت که این تیم دریافته است که ذرات بسیار ریز، معروف به نانوذرات (NPs)، همراه با آنتی بیوتیک ها، در کشتن ابرمیکروب ها مؤثر بوده اند.

شن گفت که درمان های پلی تراپی مبتنی بر نانوذرات می توانند غشای خارجی ابر میکروب ها را مختل نمایند و بنابراین یک جایگزین بهبودیافته برای استفاده مرسوم از بارگذاری آنتی بیوتیک در نانوذرات لیپیدی ارائه می دهند.

شن، با پیش بینی اینکه استفاده ترکیبی از نانوذرات و آنتی بیوتیک ها می تواند موجب کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی گردد، گفت: برای مدت طولانی نانوذرات به عنوان حامل های ضدمیکروبی مورد استفاده قرار می گرفتند، اما استفاده از آن ها در درمان های پلی تراپی با آنتی بیوتیک ها به منظور غلبه بر مقاومت ضدمیکروبی نادیده گرفته شده است.

او گفت: به جای جستجوی آنتی بیوتیک های تازه برای مقابله با ابر میکروب ها، می توانیم از رویکرد نانوفناورانه برای کاهش دوز مصرفی آنتی بیوتیک استفاده کنیم و به طور مؤثر ارگانیسم های مقاوم به چند دارو را از بین ببریم.

احتیاج به یافتن جایگزین های مناسب برای آنتی بیوتیک های معمولی به یک اولویت مهم برای جامعه پزشکی جهانی تبدیل شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است که در 30 سال گذشته هیچ آنتی بیوتیک تازهی کشف نشده است، به این معنی که آنتی بیوتیک های فعلی، باید با تجمع روزافزون ابر میکروب ها مبارزه نمایند.

کارشناسان پیش بینی می نمایند که بدون دستیابی به موفقیت در این مبارزه، افراد بیشتری به علت عفونت های اولیه با میکروب های تازه مقاوم به آنتی بیوتیک ها جان خود را از دست خواهند داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راهکاری نو برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری نو برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید