اصلا فکر نمی کردم طلا بگیرم ، خوب پشتک زدم چون ژیمناستیک کار می کردم

به گزارش گفتگوی افروز، مصطفی جوادی برای گرفتن طلای مسابقات وزنه برداری قهرمانی دنیا و سهمیه المپیک پاریس 10کیلو بیشتر از رکورد مسابقه ای و 3کیلو بیشتر از رکورد شخصی اش وزنه زد.

اصلا فکر نمی کردم طلا بگیرم ، خوب پشتک زدم چون ژیمناستیک کار می کردم

گفتگوی افروز آنلاین

دوشنبه شب، شب رویایی وزنه برداری و مصطفی جوادی بود؛ شبی که همه چیز داشت؛ از خشم داوری و به هم ریختگی ذهنی جوادی گرفته تا وزنه 215کیلویی که جلوی چشمان حیرت زده همگان روی دستان لرزان او بالا رفت و شادی را به خانه ایرانی ها برد. جوادی هیجانش را روی صحنه و جلوی همان وزنه 215کیلویی با پشتکی حرفه ای خالی کرد. اگر داور حرکت یک ضرب او را خطا نمی گرفت شاید او 3طلا از مسابقات قهرمانی دنیا در عربستان می گرفت اما جوادی به همین 2طلا هم راضی است. او 2سال پیش در دنیای دوم شده بود و سال پیش اوت نموده بود اما حالا روی بالاترین سکوی دنیا ایستاده است و نه تنها مدال های طلا را به گردن دارد که سهمیه بازی های المپیک پاریس هم در دستان اوست. چه چیزی بهتر از این؟ و همه این اتفاقات در حالی افتاده که جوادی چهره تازه وارد دسته 89کیلوگرم است؛ دسته ای که داین لی چینی رکورددار یک ضرب و تیان تائو چینی رکورددار دوضرب آن، در عربستان حاضر بودند و رقیب جوادی. جوادی در یک ضرب با خطایی که داور از او گرفت با وزنه 169کیلوگرم ششم شد ولی در دوضرب با وزنه 215کیلوگرم و با مجموع 384 به 2مدال طلا رسید.

*پیش بینی می کردید که روی سکوی اول دنیا بایستید؟

برای این مسابقات زیاد پیش بینی ننموده بودم ولی به هیچ عنوان حدس نمی زدم که بتوانم مدال طلا بگیرم. در وزنه برداری مربی است که بیشتر کار بررسی می نماید نه وزنه بردار. با این حال طبق شناختی که روی حریفان داشتیم، روی کاغذ فقط احتمال مدال دوضرب را می دادیم، حتی احتمال گرفتن مدال مجموع هم خیلی کم بود ولی هم شرایط به نفع ما پیش رفت و هم توانستم وزنه های خوبی بزنم.

*داور در حرکت یک ضرب وزنه شما را قبول نکرد. از نظر ذهنی چطور توانستید روی ادامه مسابقه تمرکز کنید؟

در حرکت اول یک ضرب داوران خیلی سخت گیرانه خطا دادند. کلا در این دوره از مسابقات داوران خیلی سخت قضاوت می نمایند. در آن حرکت خیلی ناراحت شدم ولی نمی توانستم کاری کنم. 3حرکت در یک ضرب است و 3حرکت در دوضرب. یک حرکت را از دست بدهی، خیلی عقب می افتی. به خصوص در این شرایط که جدول مسابقه خیلی نزدیک بود و 10نفر برای مدال کوشش می کردند، هر حرکت حکم 4-3جابه جایی در رتبه را داشت. حالا مسابقه تمام شده و من مدال طلای مجموع را هم گرفته ام و گذشته ولی اگر داوری آن وزنه را تأیید می کرد شاید در حرکت سوم می توانستم مدال بگیرم در حالی که با آن تصمیم در یک ضرب ششم شدم.

*رکوردی که زدید با رکورد خودتان 10کیلوگرم فاصله داشت. زدن این وزنه سخت نبود؟ به خودتان اطمینان داشتید که می توانید این وزنه را بزنید؟

در تمرینات وزنه 212کیلوگرم را زده بودم و در مسابقه وزنه 205کیلویی را. وزنه 215کیلویی از رکورد شخصی ام 3کیلو و از رکورد مسابقه ای ام 10کیلوگرم بیشتر بود. به خودم اطمینان داشتم که می توانم وزنه را بزنم چون می دانستم که زورش را دارم فقط باید به نحو احسن کار را اجرا می کردم که خدا را شکر وزنه را صحیح بالا بردم.

*تغییر کادر فنی در این مدت روی کار شما تأثیر منفی نگذاشت؟

کادر فنی باتجربه ای داریم که تا اینجا برنامه ریزی خوبی برای مسابقات داشته اند و خیلی به من یاری نموده اند و باید ازشان تشکر کنم.

*بلافاصله بعد از مسابقات دنیای راهی بازی های آسیایی می شوید. فاصله کم است و هر ورزشکار در یک بازه زمانی معین به پیک می رسد. در این مدت می گردد 2بار به قهرمانی رسید؟ امیدی هست که در هانگژو هم مدال بگیرید؟

بازی های آسیایی دسته 89کیلوگرم ندارد و قرار است در دسته 96کیلوگرم وزنه بزنم. همین وزنه برداران چینی هستند و احتمالا رقبای سرسخت تری هم می آیند و یکی از آنها ایرانی است. امیر حقوقی هم یکی از حریفان اصلی من است. کارم را انجام می دهم و پیش می روم، از الان نمی گردد چیز خاصی گفت. وزنه ام را می زنم و به گرفتن برترین مدال و برترین نتیجه امیدوار هستم.

*همه به گرفتن سهمیه پاریس امیدوارند، ولی شما از قطعی شدن این سهمیه مطمئن هستید. در این مدت چه اتفاقی باید بیفتد تا طلای دنیا به طلای المپیک تبدیل گردد؟

سهمیه تقریبا برای من قطعی شده است. در این یک سال باید وزنم را بالاتر بیاورم و رکوردهای بهتری بزنم تا به طلای المپیک برسم، همین.

*با تغییر وزن شرایط برای شما چگونه پیش رفت؟

سال پیش اوت کردم و 2سال پیش دوم شدم. هر دو سال در دسته 81کیلوگرم بودم. اول سال جاری از مسابقات آسیایی به دسته 89کیلوگرم آمدم. 6-5ماه است که در این وزن هستم. علت اصلی افزایش رکوردهایم، همین آمدن به یک وزن بالاتر است و کم کم دارم بهتر می شوم. هم وزنم دارد به حد نصاب می رسد و هم دارم در این وزن جا می افتم. البته هنوز کار دارم و باید شرایطم بهتر گردد.

*بعد از قهرمانی خیلی حرفه ای پشت زدید، تمرین نموده بودید؟

9سال ژیمناستیک کار کردم؛ از 4سالگی تا 13سالگی پیش استاد کاظمی در کرج. از 13سالگی به وزنه ای آمدم و کارم را با آقای محسن حیدریان آغاز کردم. از 17سالگی هم وارد اردوهای تیم ملی جوانان شدم. اولین نفری که من را به اردوها دعوت کرد آقای حسین برخواه، سرمربی جوانان بود که بعدا سرمربی خودم شد. از 18سالگی هم به تیم بزرگسالان آمدم تا الان هم که هستم.

منبع: همشهری آنلاین

به "اصلا فکر نمی کردم طلا بگیرم ، خوب پشتک زدم چون ژیمناستیک کار می کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلا فکر نمی کردم طلا بگیرم ، خوب پشتک زدم چون ژیمناستیک کار می کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید