دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان شناسی جهان

به گزارش گفتگوی افروز، در تازهترین نسخه مجله باستان شناسی آمریکا، دندان انسان نئاندرتال غار وزمه کرمانشاه در بین 10 اکتشاف تازه باستان شناسی دنیا نهاده شد.

دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان شناسی جهان

مجله باستان شناسی آمریکا در آخرین شماره سال 2019، 10 کشف نو باستان شناسی در دنیا را معرفی کرد. طبق گزارش منتشر شده در این مجله بین المللی، دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه را که نتایج پژوهش های نو آن امسال، به وسیله تیمی از پژوهشگران موزه ملی ایران و چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شد، به عنوان یکی از 10 کشف اخیر باستان شناسی و دیرین انسان شناسی عنوان نموده است.

در صفحه معرفی این کشفیات نو، درباره دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است:

دندانی که چند دهه پیش در کوه های زاگرس یافت شده بود و تصور می شد مربوط به انسان مدرن باشد، در واقع متعلق به کودک نئاندرتالی است که بین هفتاد تا چهل هزار سال پیش زندگی می نموده است. آنالیز مجدد این دندان با تکنیک های مدرن امکان این شناسایی و گاه نگاری را فراهم نموده است.

گونه منقرض شده انسان نئاندِرتال (Homo neanderthalensis) گونه ای از انسان های نخستین محسوب می شود که در اروپا و قسمت هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) سکونت داشتند. نخستین نشانه ها از نئاندرتال های اولیه به حدود 130 هزار تا 230 هزار سال قبل در اروپا برمی شود. دندان وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در امسال به وسیله پژوهشگران باعث جلب توجه رسانه های دنیا را به جایگاه مهم ایران در عرصه پژوهش های باستان شناسی و دیرین انسان شناسی شده است.

منبع: کجارو / irannationalmuseum.ir / خبرگزاری ایسنا

به "دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان شناسی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان شناسی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید