تاریخچه خودرو لکسوس - موسس: ایجی تویودا!

به گزارش گفتگوی افروز، اگر می خواهید درباره ماشین لکسوس، قیمیت لکسوس، مدل لکسوس 350 و تاریخچه لکسوس و موسس آن ایجی تویودا آشنا شوید، با ما همراه شوید.

تاریخچه خودرو لکسوس - موسس: ایجی تویودا!

لکسوس( Lexus) و به ژاپنی ( レクサス) شرکت خودروسازیژاپنی می باشد که وظیفه طراحی، فراوری و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را عهده داراست. در سال 1989 شرکت خودروسازی لکسوس از طریق مدیرعامل وقت تویوتا، یعنی ایجیتویودا در ایالات متحده آمریکا پایه گذاری شد.

آرم لکسوس

ساختمان مرکزی لکسوس در توکیو

لکسوس امروزه برندی بین المللی شده است و در جایگاه بزرگترین فراوریکننده خودروهایسفارشی و خاص در کشور ژاپن شناخته شده است. شرکت خودروسازی لکسوس اکنونفراوریات خود را به 70 کشور جهان ارائه می نماید و یکی از 10 نشان تجاری یا برند برترژاپن بر اساس میزان ارزش بازار به حساب می آید. دفتر مرکزی شرکت لکسوس در شهر ناگویا آیچی ژاپن واقع شدهاست و دفاتر بین المللی و مراکز عملیاتی آن هم در شهرهای بروکسل، بلژیک و تورانسکالیفرنیا هستند. اساس بنیان گذاری خودروسازی لکسوس به پروژه ای مخفی برمی گردد، که بهوسیله شرکت تویوتا با هدف طراحی و ساخت خودروی سدان در سال 1983 با نام پروژهاف1 شروع و در سال 1989 با ارائه خودرو لکسوس ال اس راه اندازی شد.

ایجی تویودا موسس شرکت خودروسازی لکسوس

ایجی تویودا به ژاپنی ( 豊田 英二) موسس شرکت خودروسازی لکسوس،متولد12 سپتامبر 1913 - و متوفی 17 سپتامبر 2013، کارآفرین، صنعتگر، مهندس مکانیک ومدیر ارشد اجرایی ژاپنی بود. او در سال 1989 شرکت خودروسازی لکسوس را بنیاننهاد. ایجی در فاصله سال های 1967 تا 1981 سمت مدیر عامل اجرایی تویوتا را داشت. همچنیندر فاصله سال های 1981 تا 1994 ریاست هیئت مدیره این شرکت خودروسازی را عهده داربود. ساکیشی تویودا موسس شرکت صنایع تویوتا عموی او بود و کیشیرو تویودا پایه گذارشرکت خودروسازی تویوتا هم عموزاده ایجی تویودا بود. ایجی در 17 سپتامبر 2013در سن صد سالگی، در شهر تویوتا آیچی از جهان رفت.

تاریخچه خودرو لکسوس:

پروژه اف1

در سال 1983 مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره وقت شرکت تویوتا، ایجی تویودا، جلسه ایویژه را با مدیران ارشد شرکت تویوتا برگزار کرد و در آن جلسه از آنان پرسید، کهآیا ممکن است که تویوتا بتواند وارد کلاس خودروهای لوکس گردد و با نام هایبزرگ این کلاس رقابت نماید؟ این سوال تویوتا را وارد پروژه ای به نام اف1 (فلگ شیپ1) نمود، که به منظور فراوریخودروی قابل رقابت با سایر خودروهای مطرحاین کلاس بود.

در نهایت محصول خاتمهیی پروژه اف1 خودرو لکسوس ال اس بود. اما در ادامهموفقیت تویوتا در فروش دو مدل جدید تویوتا کریسیدا و تویوتا سوپرا، مجریان پروژهاف1 توسعه این دو مدل را شروع نمودند. همچنین طراحان این پروژه بر روی توسعه دومدل دیگر تویوتا کراون و تویوتا سده هم شروع بکار کردند.

در ماه مه 1985 تیمی از مهندسان پروژه اف1 برای توسعه طرح ها و مطالعات صورت گرفتهو پیدا نمودن نقطه شروع، به ایالات متحده سفری داشتند و یک خانه در لاگونا بیچکالیفرنیا اجاره کردند. در ژوئیه همان سال فراوری نخستین خودرو لکسوس دردستور کار جای گرفت. ماه مه سال بعد یعنی در سال 1986 زمان سنجش نخستین خودرو ساخته شده بهوسیله پروژه اف1 در شبکه اتوبان های آلمان بود. در سپتامبر همان سال شروع گستردهسنجش خودرو فراوری شده، در خیابان های آمریکا شروع شد.

توسعه برند لکسوس

در سال 1986 شرکت تبلیغاتی ساعتچی اند ساعتچی، که سال ها در جایگاه آژانس تبلیغاتیبا شرکت تویوتا همکاری داشت، به تقاضای مدیریت تویوتا یک تیم تخصصی برای گزینش نامبرند برای شرکت خودروسازی لوکس، صورت داد.

از بین 219 نام تجاری، در خاتمه نام های وکترا، ورون، چاپارل، کالیبره و الکسیسبرای شرکت جدید انتخاب شدند و هنگامی که نام الکسیس انتخاب شد، این موضوع کهالکسیس امکان دارد برای نام خودرو مناسب نباشد، مطرح شد و در آخر باتغییر حرف لاتین یو بجای آی و تغییر حرف نخست یعنی؛ ای باال (که از لاکسری به معنیلوکس گرفته شده بود) ناملکسوسبرگزیده شد.

راه اندازی برند لکسوس

در سال 1989 بعد از کارهایی طولانی و گسترده با تلاش 60 طراح، 24 تیم مهندسی، 1400مهندس، 2300 تکنیسین، 220 نفر پشتیبانی، 450 نمونه آزمایشی و صرف هزینه ای حدود یکمیلیارد دلار، نخستین پروژه لکسوسبا ناماف1 و محصولی به ناملکسوس ال اس400و در نمایشگاه خودرودیترویتو لوس آنجلس رونمایی شد و از سپتامبر همان سال، فروش خود رو هایلکسوس شروع شد.

در ژانویه سال 1990 لکسوس ال اس400 در بین 10خودروبرتر جهانقرار گرفت. از ماه ژوئن سال 1990 نیز خودرو لکسوس رسما در بازار خاورمیانهارائه شد. محصولات شرکت لکسوس که در ابتدا قرار بود نام لکسیسبرای آن انتخاب گردد، در ابتدای ورود خود به بازار ایالات متحده با یک اتفاق بزرگمواجه شدند.

هشت هزارخودرو لکسوس ال اس ورودی به ایالات متحده آمریکا در قسمت کنترلکروز خود مشکل داشتند که این شرکت را در شروع فعالیتش رو در روی دادگاه هایاستیناف در ایالات متحده آمریکا گذاشت. این اتفاق می توانست کار لکسوس رانیامده به خاتمه برساند. ولی مدیران لکسوس از این اتفاق در شروع کار خود، یکتبلیغ استثنایی برای خود ایجاد کردند و با ارائه یک سرویس فوق العاده و متفاوت،تمامی نگاه ها را به سوی خود سوق دادند.

لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از 50 هزار دستگاهبه فروش رساند و در سال 1996 به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه در عرض هفت سالحضورش در آمریکا دست پیدا کرد.

لکسوس آر ایکس اولین خودروشاسی بلندی بود که از سوی خودروسازی لکسوس درسال 1989 به بازار ارائه شد. با ورود مدل آرایکس به بازار، گروه جدیدی ازخودروبه نام کراس اوور معرفی شد. مدل های لکسوس جی ایکس هم از سال 2002 درایالات متحده آمریکا ارائه شد.

استانداردها درلکسوس

طراحی لکسوس از شروع بر پایه استانداردهای خودرو های گرانقیمت بودهاست. در نخستین لکسوس این استانداردها بصورت طراحی آیرودینامیک، نرم وروان بودن، کابین های آکوستیک، صرفه جویی در سوخت بروز پیدا کرد. هر خودرو لکسوسباید 600 معیار استاندارد را پشت سر بگذارد که مختص این برند است و محدوده روانیو نرمی چرخ ها تا دوخت چرم جایگاه ها را شامل می گردد.

گرانقیمت ترین خودرو لکسوس، خودرو اسپورت و دست ساز LF-A است که با مدل 2012 و با قیمت پایه 375.000دلار روانه بازارهای جهانی شد.

لکسوس در ایران

لکسوس از سال 2008 میلادی به بازار ایران وارد شد. سری های LS-ES-IS-GS-SC-RX در ایران ارائه می گردد که بیشترین فروشمربوط به خودرو سواری ES350 و شاسی بلند RX350 است.

گردآوری: مجله اینترنتی گفتگوی افروز

منبع: setare.com

به "تاریخچه خودرو لکسوس - موسس: ایجی تویودا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه خودرو لکسوس - موسس: ایجی تویودا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید