جزئیات استوری مشترک پرستاران لنگرودی ، هشدار مهم نهادها و تشکل های گیلان ، شرایط کادر درمانی نگران کننده است

به گزارش گفتگوی افروز، پرستاران بیمارستان امینی لنگرود در استوری مشترک و هماهنگ درخواست یاری فوری نموده اند. آن ها می گویند هیچ گونه تجهیزات مناسب و استاندارد برای مقابله با کرونا را ندارند! جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در بیانیه ای شکواییه های خود از اقدامات مسئولان در این استان را اعلام کردند.

جزئیات استوری مشترک پرستاران لنگرودی ، هشدار مهم نهادها و تشکل های گیلان ، شرایط کادر درمانی نگران کننده است

به گزارش گفتگوی افروز، در روزهای اخیر گزارش های بسکمک از شرایط نامناسب پرستاران و پزشکان در استان گیلان و کمبود شدید امکانات منتشر شده است. چه بسا با دانستن اینکه از 10 کادر درمانی که تا کنون به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده اند، 8 نفر از استان گیلان بوده اند خود برای دانستن شرایط فاجعه باری که جامعه پزشکی این استان با آن رو برو است، کافی باشد.

  • عکس | تعداد جان باختگان کادر درمانی کشور براثر کرونا به حداقل 10 نفر رسید | هشدار نظام پرستاری شرق گیلان

استاندار این استان پیش از این با بیان اینکه گیلان در کانون بیماری کرونا قرار گرفته است، از وزارت بهداشت در خواست نموده بود که برای برطرف کمبود نیروی انسانی و تأمین تجهیزات به این استان توجه جدی داشته باشد. ارسلان زارع استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا به پیگیری های مستمر مبنی بر اعلام کمبود نیروی انسانی، پزشک و پرستار و لزوم تأمین تجهیزات به وسیله معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره نمود و گفت: استان گیلان در کانون بیماری کرونا قرار گرفته است لذا باید وزارت بهداشت به این مورد در تأمین امکانات و پشتیبانی بیشتر، توجه جدی داشته باشد.

  • گیلان در کانون بیماری کرونا قرار گرفته است | تاکید بر کمبود پزشک و پرستار و تجهیزات
  • خستگی کادر درمان در گیلان

به هر روی افزایش مبتلایان به کرونا در3 استان گیلان، مازندران و قم احتیاج آنها را به بیمارستان و کادر پزشکی افزایش داده است. استان های گیلان، مازندران و قم پس از درگیری با بیماری کرونا در شرایط خوبی قرار ندارند و شرایط از جهت امکانات بیمارستانی و نیروی انسانی حوزه سلامت وخیم است.

محمدحسین قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با تأکید بر کمبود تخت در بیمارستان های استان گیلان گفته بود که با توجه به حاد بودن شرایط بعضی از بیماران احتیاج داریم تا تخت های بیمارستان به ویژه تخت های آی سی یو را در قالب افزایش تخت های کل بیمارستان های استان یا احداث بیمارستان صحرایی افزایش دهیم.

قربانی در مورد شرایط نیروی انسانی حوزه سلامت استان گیلان نیز گفت که در تماسی که با وزیر بهداشت داشتم گفتم تا پرستاران استان هایی که در آنان شیوع کرونا کم است را به استان گیلان اعزام نمایند زیرا کادر درمانی ما بسیار خسته هستند.

  • شرایط قرمز در 3 استان | پرستارها خسته اند...
  • از استوری مشترک پرستاران لنگرودی تا بیانیه جامعه پزشکی گیلان

کمبود امکانات در گیلان تا آن جا ادامه یافت که صبح امروز پرستاران بیمارستان امینی لنگرود در استوری مشترک و هماهنگ درخواست کمک فوری نموده اند. آن ها می گویند هیچ گونه تجهیزات مناسب و استاندارد برای مقابله با کرونا را ندارند!

همچنین جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیانیه ای شکواییه های خود از اقدامات مسئولان در مقابله با کووید19 در این استان را به سمع استاندار و نمایندگان مجلس رساندند.

در این بیانیه به استاندار بیان شده است که بعضا برای حداقل 24 بیمار، 2 تا 3 پرستار وجود دارد. در حالی که استانداردها اجازه حضور یک پرستار بر بالین حداکثر 5 بیمار را می دهند. در این بیانیه ذکر پرسیده شده است که آقایان برای کمبود پرستار چه چاره اندیشیده اند؟ آیا چاره این کمبود در بیمارستان ها، اضافه کارهای اجباری و سنگین است؟

متن این بیانیه خطاب به استاندار گیلان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین نمایندگان مجلس گیلان به توضیح ذیل است: در واپسین روزهای سال 98 که سالی سراسر حادثه و غم برای ملت شریف ایران بود به سر می بریم و در این روزها، چنگ در گریبان ویروس نوشکفته دردسرساز چینی هستیم، ویروسی که اگر در بدو کشف آن در ایران، پیشگیری، قرنطینه و اصول استاندارد اعمال می شد قطعا اکنون بیش از 4000 مبتلا به این بیماری نداشتیم و این مسئله به عنوان یک بحران، مطرح نمی شد.

عدم فرهنگ سازی و سازماندهی، عدم وجود زیرساخت های کافی، کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و راس تمام این مشکل ها که عدم کفایت در مدیریت بحران و بیمارستان هاست از عوامل زمینه ساز شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور است.

با این حال، جامعه پزشکی که به کمک و لطف خداوند همیشه در خدمتگزاری مردم پای کار بوده و هست کماکان با قدرت در خط اول مبارزه با این ویروس قرار گرفته است هرچند که بارها با طرح هایی از قبیل طرح تحول سلامت در حق آنها کم لطفی شده است.

در این میان جامعه پرستاری ایران و به خصوص گیلان بیش از سایر رشته های علوم پزشکی از این ناکارآمدی ها ضربه خورده است و هم اکنون نیز به علت کمبود امکانات برای جلوگیری از سرایت ویروس، برای سومین بار سوگوار همکاران گیلانی خود که به کرونا ویروس مبتلا شده اند، شده است.

بارها در گیلان توسط مقام های مختلف به کمبود پرستار در بیمارستان ها اشاره شده و در آخرین مصاحبه این کمبود، حدود 900 پرستار، تخمین زده شده است؛ اما سوال اینجاست که آقایان برای این کمبود چه چاره اندیشیده اند؟ آیا چاره معضل کمبود پرستار در بیمارستان ها، اضافه کارهای اجباری سنگینی است که سلامت و بنای خانواده پرستاران را به خطر می اندازد و هزینه بسیار ناچیز آن پس از ماه ها واریز می گردد؟ یا کلید این مشکل، استفاده از دانشجویان پرستاری با حقوق ساعتی 5000 تومان است که در مقایسه با بعضی رشته ها بسیار ناچیز است و انگیزه دانشجویان برای کار کردن در این رشته را به صفر می رساند؟

آیا منطقی است که بخشی در بیمارستان رازی با حداقل 24 بیمار، فقط 2 تا 3 پرستار داشته باشد در حالی که استانداردها اجازه حضور یک پرستار بر بالین حداکثر 5 بیمار را می دهد؟

در این روزها که ویروس کرونا، سایه بر سرزمین ما افکنده و تعدادی از کارکنان بیمارستان که سوگند خدمت به مردم یاد نموده اند به علت کمبود تجهیزات محافظتی سر از کار باز می زنند، باز هم پرستاران هستند که در خط مقدم قرار گرفته و جان در کف با کمترین تجهیزات به مبارزه با این بیماری پرداخته اند و تنها تشویق برای آنها این است که در اولویت استخدام قرار بگیرند! کدام استخدام؟! سلسله مراتبی که برای جبران حداقل 900 پرسنل پرستاری فقط 80 نفر را استخدام می نماید؟

کمبود پرستار در استان گیلان، معضلی دیرینه است که توجه و کوشش جدی مسئولان استانی و کشوری را می طلبد در حالی که تمام توجهات بر ساخت ICU ها و بیمارستان ها متمرکز شده است.

با این وجود این تفاسیر، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواهان:

به کارگیری نیروهای متخصص در زمینه پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر و فرهنگ سازی سبک زندگی سالم به منظور کاهش مراجعات به بیمارستان ها و کاهش هزینه ها و بار کاری پرسنل به خصوص پرستاران

توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در زمینه کمبود تجهیزات و کمبود نیرو در بحران حال حاضر و توجه به سلامت خانواده پرستاران حاضر بر بالین بیماران مبتلا به کرونا

تاکید بر صندلی و حقوق پرستاران در بیمارستان بر اساس توضیح وظایف تعریف شده برای آنان

کوشش در جهت افزایش ظرفیت استخدام پرستاران و سایر کادر بهداشتی در گیلان

می باشد؛ امید است با کوشش در این راستا و تحقق این اهداف، شاهد دستیابی جامعه پرستاری به حقوق و صندلی مناسب این قشر باشیم.

  • جان پرستاران گیلان با کمبود جدی تجهیزات درخطر است

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری شرق گیلان نیز با قدردانی از هموطنانی که کمکهای خود را به بیمارستانهای شرق گیلان اهدا کردند، گفت: با توجه به افزایش مراجعه بیماران با علائم حاد تنفسی به تمامی مراکز درمانی؛ گروههای پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی استان در معرض کمبود شدید تجهیزات به ویژه ماسکهای فیلتردار هستند.

محمد حسین پور با بیان اینکه اینکه این اقلام مصرفی بوده و هر چقدر هم تامین گردد به دلیل مصرف روزانه و عفونی شدن لباس ها و بعضی تجهیزات باز هم احتیاج است، گفت: بیمارستان های شرق گیلان احتیاجمند ارسال سریع، فوری و مستمر تجهیزات به مراکز درمانی و بیمارستانی هستند که امیدوارم مردم برای مبتلا نشدن کادر زحمتکش بیمارستانی به کمک این گروه ها بشتابند.

وی بعضی از مهمترین احتیاجهای کادر پرستاری و پزشکی مراکز درمانی لاهیجان، آستانه اشرفیه، لنگرود، رودسر و سیاهکل را ماسک فیلتردار، لباس مخصوص، گان های آستین دار، ژل و محلول های ضد عفونی، کلاه، روکفشی، عینک یکبار مصرف، شیلد محافظ صورت، ماسک طبی نانو اظهار داشت و از گروه های مردم نهاد و خیرین خواست در این جهاد مقدس شرکت نمایند و یاور و کمک نماینده مدافعان خط مقدم جبهه سلامت در این خطه از ایران اسلامی باشند.

وی اظهارداشت: حجم مصرفی این تجهیزات بطور روزانه در مبارزه با بحران کرونا در خوشبینانه ترین حالت به هزار مورد مصرفی در هر یک از اقلام می رسد، پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان ها برای پیروزی بر ویروس منحوس کرونا احتیاجمند حمایت های فوری و سریع تمامی نهادهای دولتی و مردمی از سراسر کشور هستند.

پرستاران بیمارستان شهید امینی لنگرود نیز در درخواستی مشترک و هماهنگ خواهان کمک های فوری شدند و تاکید کردند که هیچگونه تجهیزات مناسب و استاندارد برای مقابله با کرونا در اختیار ندارند.

آنها می گویند: در صورت ادامه این شرایط و خدمت بدون تجهیزات حفاظتی مناسب و استاندارد هیچ فردی برای پرستاری از بیماران در بیمارستان امینی لنگرود باقی نخواهد ماند و همه پرستاران مبتلا خواهند شد.

نظام پرستاری شرق گیلان چند روز قبل طی فراخوانی عمومی از مردم و خیرین خواست: در این موضوع ورود یافته و کمک های خود را اهدا نمایند. این تشکیلات برای واریز کمک های نقدی شماره کارت5894637000083078 و شماره تلفن 09118416750 را برای ارتباط به وسیله واتساپ در اختیار شهفرایندان و خیرین قرار داده است.

دکتر حمید لطفی متخصص ارتوپدی از رشت، دکترسیامک دیوشلی متخصص اطفال از انزلی، دکتر مصطفی صمدی پزشک عمومی از بابل، علی شیخ مرادی پرستار از رشت، دکتر رضا کوچکی نیا پزشک عمومی از رشت، نرجس خانعلی زاده پرستار از لاهیجان، رامین عزیزی فر پرستار از تهران، غلامرضا وثوقی کیا پرستار از رشت و دکتر محمد علی ربیعی پزشک عمومی از شفت گیلان از جمله قربانیان کادر پرستاری و پزشکی در ایران به شمار می فرایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزئیات استوری مشترک پرستاران لنگرودی ، هشدار مهم نهادها و تشکل های گیلان ، شرایط کادر درمانی نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات استوری مشترک پرستاران لنگرودی ، هشدار مهم نهادها و تشکل های گیلان ، شرایط کادر درمانی نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید