در باره فیلم دختر آرام ، دونفر آن طرف تر مرا دوست دارند

به گزارش گفتگوی افروز، دختر آرام (The Quiet Girl) یک فیلم درام ایرلندی محصول سال 2022 به نویسندگی و کارگردانی کولم برت (با تلفظ ایرلندی) یا کولم برید (با تلفظ انگلیسی) داستان یک دختر9 ساله گوشه گیر به نام کایت است که برای اولین بار تابستان را بدون خانواده خود در مزرعه ای با اقوام دور در واترفورد می گذراند.

در باره فیلم دختر آرام ، دونفر آن طرف تر مرا دوست دارند

گفتگوی افروز - مهدی تهرانی: دختر آرام یک اقتباس ششدانگ 94 دقیقه ای از داستان کوتاه فاستر نوشته کلر کیگان نویسنده 55 ساله ایرلندی است که توضیح ماجرای یک خانواده شلوغ ایرلندی حومه نشین و مزرعه دار شهرستان وکسفورد را با تمرکز برروی دختر کم حرف خانواده روایت می نماید. کلر کیگان در ایرلند و در بریتانیا مشهور است و جوایزی نیز برده است که مهمترین آنها جایزه جرج اورول برای نوول چیزهای کوچک مانند این در سال 2022 است. فاستر اول بار در سال 2010 در مجله معتبر نیویوکر منتشر شد و سپس در 10 فوریه همانسال به وسیله انتشارات فابر اند فابر در لندن به بازار نشر راه یافت. دختر آرام در اسکار 2023 نامزد دریافت جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان (بین المللی) است.

به مانند فیلم لیدی برد ساخته گرتا گرویگ که روایتش مربوط به آمریکای سال 2002 و شهر ساکرامنتو و اوضاع و احوال مالی ناخوشایند آن دوران و رابطه مادر و دختر اوست، دختر آرام نیز می تواند مانند لیدی برد داستانی عام و بدون محدوده جغرافیایی و زمانی نیز داشته باشد. چنانچه مکان، ایرلند و زمان سال 1981 است. با این تفاوت که کایت دختر کوچک داستان، مادر و پدر را در قالب یک زوج میانسال تصور می نماید. یک احساس واقعی از یک حضور تابستانه نزد ایبلین و شان. کایت در تابستان به خانه دخترعموی مادرش می رود تا خانه شلوغ آنها خلوت تر گردد. طرفه آنکه مادرش برای بار ششم در شرف زایمان است. کایت دختر محبوب خانواده نیست. او را موجود عجیب و غریب خانواده صدا می نمایند و به چشم هیچ کدام از برادران و یا خواهرانش نمی آید. پدرش یک لاابالی تمام عیار است و مادرش یک سر دارد و هزار سودا برای رسیدگی امور زندگی آنها.

کری کرالی در نقش ایبلین و کاترین کلینچ در نقش کایت

حضور کایت نزد زوج میانسال ایبلین و شان اگرچه ابتدا او را معذب می نماید اما کار در مزرعه، حرف های مادر و دختری و دختر و پدری و پی بردن به یک راز سهمگین که همانا افتادن پسر ایبلین و شان در چاه مزرعه و فوت اوست، به مرور به جمع سه نفره آنها روح واحد تزریق می نماید. به نحوی که نه آنها ته دلشان راضی است که کایت نزد خانواده برگردد و نه دختر کم حرف داستان مایل است دوباره با خانواده اش به ویژه پدر بیکاره و لابالی اش روبرو گردد. سکانس پایانی فیلم به شیوایی و به سینمایی ترین وجهی این حس و حال را به بیننده منتقل می نماید.

کولم برت توانسته یک ملودرام مجذوب کننده را سروشکل دهد و در این راستا فیلمبرداری و بویژه تدوین فیلمش به کمکش آمده اند. به همه اینها باید حضور فاخر و مطمئن کری کرالی در نقش ایبلین را اضافه کنم که موتور متحرک فیلم است. دست برقضا اصل داستان در حومه شهر واترفورد ایرلند روی می دهد که زادگاه این بازیگر تئاتر و سینمای ایرلند و مجری محبوب تلویزیون است.

بضاعت اطلاعات نگارنده نسبت به عوامل فیلم اندک است. من هیچ فیلمی از کولم برت ندیده ام و از بین بازیگران فیلم نیز هیچکدام بجز کری کرالی را نمی شناختم. با اینهمه بده بستان های بازیگران بسیار منطقی و عالی، از کار درآمده است. اندرو بنت در نقش شان و مهم تر از همه کاترین کلینچ در نقش کایت به حق در فیلم درخشیدند. موسیقی استیون رنیکس نیز بر فیلم نشسته است. همچون موسیقی وی که برای فیلم اتاق محصول 2015 ساخته بود.

سکانس پایانی فیلم دختر آرام

توجه داشته باشید که دیالوگ ها در فیلم در عمده سکانس ها با لهجه بسیار غریب و سخت ایرلندی/آیریش روایت می گردد. پدر کایت مطلقا آیریش نمی داند اما کایت حتی با مادرش و یا با زوج میانسال ایبلین و شان به لهجه آیریش سخن می گوید. حرفم اینست که اگر دختر آرام یک فیلم صامت نیز می بود، با یکی دو زیرنویس بازهم یک روایت تصویری دلچسب، دلگرم نماینده و مجذوب کننده جلوه گری می کرد. دختر آرام نه جغرافیا و نه زمان و مکان خاصی را به عاریه نمی گیرد. در واقع تصویر خالص و سینمای محض است. حتی به جرات می توانم دختر آرام را در مواردی با قوش ساخته کن لوچ محصول 1969 همطراز بدانم. فیلمی از ماجرای زندگی یک پسرک کوچک و نحیف به نام بیلی که پیدا کردن یک قوش برایش درمان روحی و عاطفی تمام کمبودهایش است. به مانند کایت که با زندگی در کنار ایبلین و شان، مهر و محبت یک پدر و مادر حقیقی را تجربه می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "در باره فیلم دختر آرام ، دونفر آن طرف تر مرا دوست دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در باره فیلم دختر آرام ، دونفر آن طرف تر مرا دوست دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید