راهنمای دریاچه اوان قزوین

به گزارش گفتگوی افروز، کافیست 75 کیلومتر از قزوین فاصله بگیرید، تا به یکی از زیباترین دریاچه های ایران، یعنی دریاچه اُوان برسید. دریاچه اوان به دلیل نزدیکی به قلعه الموت، امکان ماهیگیری، نزدیکی نسبی اش به قزوین و وجود نیزارهای بلندش، از دریاچه های پرطرفدار ایران به شمار میرود. جایی که به عنوان اثر طبیعی ملی هم به ثبت رسیده است.

راهنمای دریاچه اوان قزوین

دریاچه اوان کجاست؟

دریاچه اوان حدود 2 ساعت با قزوین و 4 ساعت با تهران فاصله دارد. این منطقه در روستای اوان که حدود 4 کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد، واقع شده. نزدیکی این دریاچه به قلعه تاریخی الموت و زیبایی طبیعت اطرافش جذابیتش را دوچندان کرده.

جهت رسیدن به اوان اگرچه آسفالت شده، ولی بسیار پر پیچ و خم است. اما وقتی برای نخستین بار از میان پیچ جاده چشم تان به دریاچه اوان می افتد، سختی راه هم به باد فراموشی سپرده می شود.

این دریاچه در دامنه کوه خشچال و بین چهار روستا واقع شده است و از شمال به دره الموت و از جنوب به روستای زواردشت می رسد. مساحت دریاچه اوان بیش از 70 هزار متر مریع است و از سطح دریا 1815 متر ارتفاع دارد.

بخش اصلی آب دریاچه از چشمه های زیرزمینی و بخش کمی از بارندگی تامین می شود. غواص ها بیشترین عمق اینجا را 8/6 متر مقدار گیری کرده اند.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه متنوع است. بخشی از درخت های اطراف مثل درختان سیب، آلبالو، گیلاس، فندق، گردو، سنجد، چنار، بید و تبریزی را آدم ها کاشته اند و بعضی دیگر مثل کنگر، شیرین بیان و گون خود رو هستند. گیاهانی مثل خوشاب و چنگال آبی هم که روی آب دریاچه غوطه ورند، محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی ها به وجود آورده اند. البته ماهی های دیگری مثل کپور و قزل آلای رنگین کمان هم در دریاچه زندگی میکنند.

از پوشش گیاهی متنوع دریاچه که بگذریم، تنوع جانوری اطراف دریاچه هم کم نیست. و بعضی وقت ها در گوشه و کنار سیاه گوش، عقاب، شاهین، جغد، خرس قهوه ای، روباه، فاخته، دارکوب و خرچنگ را می شود دید.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

چشم انداز دریاچه طبیعی اوان زیبا و تماشایی است، آنقدر زیبا که به راه نسبتا طولانی و جاده پیچ در پیچ اش می ارزد. چشم انداز اینجا ترکیبیست از کوه، انبوه درختان، آسمان نیلی و آبیِ دریاچه.

تابستان ها در این دریاچه گردشگران قایق سواری می کنند و آب تنی و ماهی گیری هم اطرافش به راه است. اما ما در منطقه صید و شکار ممنوع چنین پیشنهادی به شما نمی کنیم. ضمن این که کف دریاچه رسوبی است و شنا می تواند خطرناک باشد.

درست است که اوج توجه به اوان بهار و تابستان است، ولی پاییزها هم دریاچه به یکی از منطقه ها مناسب پرنده نگری ایران تبدیل می شود و پرندگان مهاجری مثل قو، غاز و مرغابی به این منطقه سر می زنند. زمستان سطح دریاچه یخ می زند و به همین دلیل برای اسکی و ورزش های زمستانی مناسب است.

زمین اطراف دریاچه مسطح و برای چادر زدن مناسب است. ضمن این که امکاناتی مثل سرویس بهداشتی فراهم شده است.

بهترین فصل سفر

پاییز و زمستان فصل بسیار سردی در این منطقه است. اما اگر در پی کمی قایق سواری، آفتاب و هوای تمیزید، بهار و تابستان بهترین زمان رفتن به دریاچه اوان است.

چه وسایلی همراه ببریم؟

بعضی ها در حوالی دریاچه چادر می زنند و از چند ساعت تا یکی دو روز می مانند. در این صورت کیسه خواب و لباس گرم کافی همراه داشته باشید. اما اگر صبح زود حرکت کنید، می توانید چند ساعتی را کنار دریاچه بگذرانید و بعد از ظهر برگردید. امکان خرید از رجایی دشت هم که بر سرراهتان واقع شده است هست، اما خوراکی، آب معدنی، زیرانداز و هر چیزی که برای پیک نیک یک روزه لازم دارید، همراه تان باشد. در فصل های سرد سال، زنجیر چرخ و لباس گرم کافی را از قلم نیاندازید.

درصورتی که بخواهید به الموت در فاصله یک ساعته سر بزنید، یا در کوه های اطراف دریاچه گردش کنید، کفش مناسب کوهنوردی و لباس کافی همراه تان باشد.

جاذبه های نزدیک اطراف

قلعه معروف الموت، مشهورترین جاذبه گردشگری نزدیک به دریاچه اوان است. از آن زمانی که حسن صباح قلعه الموت را در اختیار گرفته بود، سال های طولانی گذشته و حالا به جای مانده قلعه الموت در لیست آثار ملی ثبت شده است.

آبشار 30 متری ورچر در روستای رزجرد هم از منطقه ها دیدنی ست. چشم انداز ای بسیار دل انگیز از آبشاری زیبا در دل صخره که به دره ای در پایین آن می رسد. در این دره پوشش گیاهی متنوع و زیبایی را می بینید.

البته درنظر داشته باشید جهت رسیدن به این آبشار راحت نیست و در نهایت به جاده خاکی و جهتهای سخت اما بسیار بکر و زیبا می رسد.

در روستای زرآباد نیز چنار خون بار واقع شده است.

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک ترین شهری که می توانید در آن اقامت کنید، قزوین است. پیش از رزرو هتل در قزوین، خوب است با لیست هتل های این شهر آشنا شوید.

هتل مرمر و هتل ایرانیان، هتل های 4 ستاره و لوکس قزوینند. هتل خانه بهروزی، هتل آپارتمان سینا، هتل البرز، هتل راژیا، هتل مینو و هتل آپارتمان مینو هتل های 2 و 3 ستاره میان رده در قزوین هستند.

هتل های ورزش و میرعماد هتل های ارزان قزوین به شمار می فرایند.

شروع قیمت رزرو هتل در قزوین از 67 هزار تومان شروع می شود و تا 289 هزار تومان برای هتل های چهارستاره میرسد.

اما اگر کمپینگ را ترجیح می دهید، می توانید در ضلع جنوبی دریاچه کمپ برپا کنید و چادر بزنید.

چطور در طبیعت بی دردسر کمپ کنیم؟

جهت دسترسی

اگر بخواهید با ماشین شخصی به منطقه الموت بروید، اتوبان تهران - کرج را تا نزدیک قزوین ادامه دهید.چند کیلومتر قبل از قزوین (2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین) جهت فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو الموت نشان داده شده را در پیش بگیرید. بعد از 40 کیلومتر به رجایی دشت می رسید. از رجایی دشت تا دریاچه 20 کیلومتر فاصله است. از این جا به بعد وارد یک جاده کوهستانی زیبا می شوید، جهتی با پیچ های زیاد و گاهی خطرناک، مه آلود، اما تماشایی.

بعد از حدود سه ساعت به دوراهی می رسید که یک راه آن به سمت الموت و راه دیگر به دریاچه اوان می رسد.

اگر از قزوین حرکت می کنید، خودتان را به ورودی شهر قزوین یا در اصطلاح محلی میدان غریب کش برسانید. سمت راست این میدان تابلویی وجود دارد که جهت الموت را نشان می دهد. با ورود به این جهت و بعد از 40 کیلومتر، رانندگی از رجایی دشت می گذرید. در رجایی دشت پمپ بنزین هم هست. بعد از 20 کیلومتر به یک دوراهی می رسید. یکی از این راه ها به الموت و دیگری به دریاچه اوان می رسد. بعد از ورود به جهت دریاچه که در سمت چپ واقع شده است و طی 8 کیلومتر از کنار روستای زرآباد می گذرید و بعد رد کردن یک گردنه چشمتان به دریاچه اوان خواهد افتاد.

منبع: اسنپ تریپ

به "راهنمای دریاچه اوان قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای دریاچه اوان قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید