رنگ دندان خود را انتخاب کنید!

به گزارش گفتگوی افروز، شما دوست دارید دندانتان با چه رنگ ماده ای پر گردد؟ آبی آسمانی؟ زرد طلایی؟ سبز چمنی و یا بی رنگ و براق با ذرات درخشان؟ حتما به نظرتان عجیب می آید اما جالب است بدانید که این روزها در اروپا و آمریکا ماده ترمیمی جدیدی در دندانپزشکی ساخته شده که در آن خود کودک می تواند رنگ ترمیم دندانش را انتخاب کند! این مساله تا حد زیادی

رنگ دندان خود را انتخاب کنید!

رنگ دندان خود را انتخاب کنید!

شما دوست دارید دندانتان با چه رنگ ماده ای پر گردد؟ آبی آسمانی؟ زرد طلایی؟ سبز چمنی و یا بی رنگ و براق با ذرات درخشان؟ حتما به نظرتان عجیب می آید اما جالب است بدانید که این روزها در اروپا و آمریکا ماده ترمیمی نوی در دندانپزشکی ساخته شده که در آن خود کودک می تواند رنگ ترمیم دندانش را انتخاب کند! این مساله تا حد زیادی اضطراب و نگرانی کودک و والدین او از کار دندانپزشکی را کاهش می دهد. این مواد رنگی انواعی از کامپوزیت ها هستند و بعد از قرار گرفتن در دندان به یاری نور سفت می شوند. این نوع ماده در حال حاضر فقط در دندان های شیری بچه ها استفاده می گردد و از آنجا که از خود فلوراید آزاد می نماید، مانع از بروز پوسیدگی های نو در دندان های بچه ها می گردد. تصور کنید که کودک شما دندانی صورتی یا سبزرنگ در دهان داشته باشد؟!

بیش از 150 سال است که آمالگام ماده اصلی برای پر کردن دندان ها بوده است. یعنی همان ماده نقره ای یا سیاه رنگ قدیمی که همه ما در دهانمان داریم. این ماده از یک پودر و یک مایع ساخته شده است. پودر آمالگام مخلوطی از چند نوع فلز مانند نقره، قلع، مس و روی است و قسمت مایع آن از جیوه ساخته شده است. این دو قسمت پودر و مایع وقتی با هم مخلوط می شوند، در ابتدا قوام نرمی دارد و می توان آن را به راحتی درون دندان تراش خورده قرار داد و شکل مناسب را به آن داد و بعد از مدت کوتاهی سفت می گردد.

این ماده در طول این همه سالی که استفاده می گردد، همواره مورد توجه دندانپزشکان بوده و تا به امروز هم انتخاب اول برای پر کردن دندان ها بوده است.

قیمت مناسب، استحکام و دوام بالای آن از جمله عواملی بوده که موجب شده در طول این سال ها مواد دیگر نتوانند جای آمالگام را بگیرند اما در طول همه این سال ها درباره بی خطر بودن آمالگام بحث های زیادی اجرا شده است. جیوه که قسمت اعظم این ماده را تشکیل می دهد، در مقادیر بالا می تواند مسائل کلیه و مسائل عصبی و عوارضی همانند خستگی، بی خوابی و کم شدن حافظه را موجب گردد. همین امر گاهی افراد را درباره استفاده از آن در ترمیم دندان ها نگران می نماید اما باید دانست که مقادیر جیوه ای که در آمالگام وجود دارد، بسیار پایین تر از سطحی است که بتواند مشکل ساز باشد. با این حال هر از چندی تحقیق نوی درباره ایمنی آن (به خصوص درباره بچه ها) انجام می گردد.

در نوترین تحقیقی که صورت گرفته، 500 کودک 6 تا 10 ساله را که هیچ ترمیمی در دندان هایشان نداشتند انتخاب کردند. دندان نیمی از این بچه ها با آمالگام و نیم دیگر با کامپوزیت (ماده ترمیمی همرنگ دندان) پر شد. روی این بچه ها در حدود پنج سال تحقیق شد.

در نهایت در این دو گروه بچه ها، هیچ تفاوتی در هوش و حافظه و یا مسائل کلیوی یا عصبی مشاهده نشد. پس هنوز هم آمالگام ماده ای بی خطر به شمار میرود و نباید از استفاده آن در ترمیم دندان ها نگران بود اما حتما باز هم تحقیقات دیگری در سال های آینده درباره آ ن انجام خواهد شد تا نتیجه چه باشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "رنگ دندان خود را انتخاب کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ دندان خود را انتخاب کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید