رژیم میوه خواری برای لاغری سریع خوب است یا بد؟

به گزارش گفتگوی افروز، رژیم میوه خواری سه روزه و ... برای لاغری، اخیرا به لیست متدهای ارائه شده کاهش وزن اضافه شده و بسیاری از آن پیروی می نمایند. با این حال تحقیقات نشان می دهد این رژیم در بلندمدت می تواند مسبب ایجاد مسائل گوناگون مانند کمبود پروتئین، کلسیم و... در بدن گردد.

رژیم میوه خواری برای لاغری سریع خوب است یا بد؟

گفتگوی افروز | سرویس سلامت - رژیم میوه خواری بر اساس غذا های گیاهی و مخصوصا میوه به منظور کاهش وزن تنظیم می گردد. در رژیم لاغری میوه خواری از غذا هایی مانند کاهو و دیگر گیاهان سبز، خیار، کدو، آجیل و دانه ها و ... استفاده می گردد و بر ارتباط شگفت انگیز گریپ فروت و لاغری یا استفاده از سیب در کنار دیگر میوه ها تاکید می گردد. برای لاغری ممکن است شما به یاری این رژیم بتوانید وزن خود را در کوتاه مدت کم کنید، اما باید بدانید این نوع رژیم از نظر ارزش غذایی برای انسان کافی نیست. بنابراین شما در صورت دنبال کردن این رژیم لاغری برای مدت طولانی در خطر ابتلا به بیماری های گوناگون خواهید بود.

در این مطلب می خوانید:
  • چرا رژیم لاغری میوه خواری مطلق برای انسان کافی نیست؟
  • نمونه رژیم میوه خواری سه روزه (لاغری فوری و کوتاه مدت)
  • آیا می توان با رژیم غذایی میوه خواری زندگی کرد؟

چرا رژیم لاغری میوه خواری مطلق برای انسان کافی نیست؟

استخوان های ضعیف

خواص ویتامین D برای بدن بر کسی پوشیده نیست و متأسفانه افراد در رژیم غذایی میوه خواری با کمبود ویتامین D و کلسیم روبرو خواهند بود که برای داشتن استخوان های مستحکم و جلوگیری از پوکی استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منابع اصلی کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر و غلات غنی شده را از شما دور کند. پوست، ویتامین D بدن شما را در زمانی که زیر آفتاب هستید جذب می نماید اما اگر شما به هر دلیلی نتوانید از فضای بسته خارج شوید و یا به دلیل آفتاب شدید مجبور باشید از کرم های ضد آفتاب بهره ببرید، ویتامین D بدن شما باید از منابع دیگری مانند منابع غذایی تأمین گردد و در غیر صورت دچار چهره ای تیره و چروکیده خواهید شد. ماهی و شیرهای غنی شده از جمله منابع غذایی معمول به شمار می آیند که در رژیم لاغری میوه خواری به آن توجهی نشده است.

کمبود ویتامین B12

اگر شما بخواهید از یک رژیم میوه خواری پیروی کنید نمی توانید از مکمل های غذایی صحیح و یا غذا های غنی شده بهره ببرید و در نتیجه دچار کمبود ویتامین B12 خواهید شد. از قلم نیاندازید منبع طبیعی ویتامین B12 غذا های حیوانی هستند که از جمله آن ها می توان به لبنیات، انواع گوشت، تخم مرغ و ... اشاره نمود. کمبود ویتامین B12 موجب کم خونی مگالوبلاستیک، ایجاد گلبول های قرمز خونی نارس و مسائل عصبی مانند خواب رفتگی پا می گردد.

کم خونی فقر آهن

رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد کم خونی فقر آهن گردد که نتیجه آن ضعف و افزایش احتمال ایجاد عفونت در بدن است. اسفناج و دیگر گیاهان سبز می توانند آهن را برای بدن تأمین نمایند اما آهنی که از گیاهان به بدن می رسد از نوع بدون هم (Non-Heme Iron) است که به سختی جذب می گردد. آهن های هم دار (Heme Iron) موجود در گوشت و دیگر غذاهای حیوانی بسیار راحت تر می توانند جذب بدن شما شوند. زنان باردار و خانم های بالغ نسبت به دیگران بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند.

کمبود پروتئین

اگر شما فقط میوه بخورید یکی از مهم ترین عناصر غذایی بدن یعنی پروتئین را از دست می دهید. بدن شما احتیاج به پروتئین برای ساخت و اصلاح ماهیچه ها، بافت ها و هموگلوبین (ماده ای که اکسیژن را به اندام های بدن شما می رساند) دارد. فقط بعضی از میوه جات آن هم به مقدار کم پروتئین دارند و بهترین منبع پروتئین را می توان گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و ... دانست. هر فرد بالغ روزانه حدود 60 گرم پروتئین احتیاج دارد و از این رو اگر فقط بخواهید میوه بخورید ممکن است با کمبود پروتئین روبرو شوید.

مسائل روانشناختی

تکیه به رژیم لاغری میوه خواری می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد چرا که شما از خوردن غذاهای معمول با دوستان و خانواده تان سر باز می زنید. این موضوع می تواند در شما عقده روحی ایجاد کند و ولع شما را نسبت به غذا زیاد نماید. اگر احساس می کنید باید وزن خودتان را کم کنید با یک متخصص تغذیه که بتواند به شما یک رژیم غذایی ساده و سالم را پیشنهاد کند، صحبت نمایید.

نمونه رژیم میوه خواری سه روزه (لاغری فوری و کوتاه مدت)

در صورتی که در پی رژیم طولانی میوه خواری نیستید و برای یک مناسبت یا پاکسازی و کاهش وزن کوتاه مدت برنامه دارید می توانید نمونه رژیم لاغری زیر را انجام دهید:

  • روز اول: صبح آب لیموی تازه با آب گرم - در طول روز 2 عدد سیب و 1 گریپ فروت + 2 عدد انجیر + 2 عدد خرما

    نکته: از خوردن موز در روز اول اجتناب کنید.

  • روز دوم: سبزیجات شامل هویج، کاهو، کلم، کدو، خیار + سیب زمینی آب پز یا حبوبات پخته شده بدون روغن
  • روز سوم: میوه هایی مثل هندوانه، طالبی، گوجه و سیب (چند برش) + 5 عدد خرما

در طول این سه روز، حتما روزی 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنید. مصرف آب میوه طبیعی یا اسموتی میوه های تازه (بدون افزودنی) نیز منعی ندارد.

آیا می توان با رژیم غذایی میوه خواری زندگی کرد؟

بدون شک میوه جات جزء بسیار مهمی از برنامه غذایی روزانه افراد به شمار می آید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می نماید که شما به جای خوردن تنقلات، بتوانید میوه تازه میل کنید. با این وجود، این که بخواهید در روز فقط از میوه تغذیه نمایید قطعا خوب نیست. رژیم لاغری میوه خواری می تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد، اما هرگونه رژیمی که مبنای آن یک گروه غذایی خاص باشد باعث ایجاد مشکل و کمبود در تأمین مواد اولیه مهم غذایی در بدن می گردد. همواره پیش از آن که بخواهید از یک رژیم غذایی پیروی کنید با یک پزشک صحبت نمایید.

میوه ها مجموعه ای از مواد غذایی را در خود دارند که برای حفظ سلامت بدن شما بسیار مهم و حیاتی هستند که از جمله آنها می توان به پتاسیم، اسید فولیک (ویتامین B9)، ویتامین C، ویتامین A و نیز مقدار کمی از پتاسیم اشاره نمود. همچنین پوست و گوشت میوه جات منابع ارزشمندی از فیبر هستند. ترکیباتی مانند پلی فنل و کاروتنوئیدها که از خواص آنتی اکسیدانی بهره می برند و می توانند بدن شما را در برابر سرطان محافظت نمایند نیز در میوه جات یافت می شوند. همچنین غذاهای گیاهی می توانند احتمال ابتلا به عارضه های قلبی، سرطان و یا سکته مغزی را کاهش دهند.

اما با همه این اوصاف همانگونه که گفته شد تمرکز بر روی یک گروه غذایی خاص می تواند مواد لازم برای بدن که در گروه های دیگر غذایی موجود است را از شما دور کند و شما از مزایای این مواد محروم شوید.

نتیجه گیری

رژیم لاغری میوه خواری حتی اگر با موادی مانند فندق همراه باشد باز هم می تواند مسبب کمبود کلسیم، پروتئین، آهن، روی، ویتامین D، ویتامین B12 و اسید های چرب مهم و ضروری گردد. این نوع رژیم غذایی همچنین می تواند ضعف استخوان ها و نیز ضعف در عملکرد سیستم عصبی بدن را در بلندمدت ایجاد نماید. رژیمی که انتخاب می کنید باید غنی از ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد غذایی باشد که بدن شما برای انجام اعمال حیاتی اش به آن احتیاج دارد.

آیا شما تجربه ای در زمینه رژیم گیاهخواری و یا میوه خواری دارید؟ آن را با مخاطبان گفتگوی افروز درمیان بگذارید!

برگرفته از: livestrong

منبع: setare.com

به "رژیم میوه خواری برای لاغری سریع خوب است یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم میوه خواری برای لاغری سریع خوب است یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید