شکلات و پوسیدگی دندان

به گزارش گفتگوی افروز، پوسیدگی نوعی بیماری چند عاملی و شایع ترین بیماری بشر است که نسوج دندانی را درگیر می نماید. مینا سخت ترین نسج بدن است که پوسته خارجی تاج دندان را پوشانیده است. سطح ریشه از ماده دیگری به نام سمان پوشیده شده است که ماده آهکی کمتری دارد. لایه زیر مینا و سمان، عاج است و در زیر عاج، عصب یا مغز دندان

شکلات و پوسیدگی دندان

شکلات و پوسیدگی دندان

آیا شکلات موجب پوسیدگی دندان می گردد؟

پوسیدگی نوعی بیماری چند عاملی و شایع ترین بیماری بشر است که نسوج دندانی را درگیر می نماید. مینا سخت ترین نسج بدن است که پوسته خارجی تاج دندان را پوشانیده است. سطح ریشه از ماده دیگری به نام سمان پوشیده شده است که ماده آهکی کمتری دارد. لایه زیر مینا و سمان، عاج است و در زیر عاج، عصب یا مغز دندان وجود دارد.

از مهم ترین عوامل موثر بر پوسیدگی، وجود رژیم غذایی حاوی مواد پوسیدگی زا، بهداشت ضعیف دهان و محرومیت از فلوراید است، هر چند تحقیقات اخیر عوامل دیگری از قبیل کیفیت و کمیت بزاق را هم در ایجاد پوسیدگی دخیل می داند.

به طور معمول چند ساعت پس از تمیز کردن دندان ها، لایه نازکی سطح دندان ها را می پوشاند. هر چه زمان می گذرد، ترکیب میکروبی موجود روی این لایه تغییر می نماید و باکتری های پوسیدگی زا تکثیر می شوند.

چنانچه فرد از موادغذایی پوسیدگی زا شامل هیدروکربن های قابل تخمیر (مانند نشاسته، بیسکویت و غیره) و مواد شیرین (قند معمولی، شکر، تنقلات شیرین و غیره) استفاده نمایند، این مواد از طریق باکتری های پوسیدگی زا تخمیر شده و اسید فراوری می گردد. اسید حاصل، مواد معدنی مینا، عاج و سمان را حل می نماید و در نهایت روی دندان لکه های سفید تشکیل می گردد (البته هر لکه سفیدی پوسیدگی نیست و در صورت تردید باید با دندانپزشک مشورت گردد).

در صورتی که رژیم غذایی فرد سرشار از مواد پوسیدگی زا باشد و این مواد مرتب مصرف گردد، فرایند پوسیدگی تسریع شده و این لکه های سفید به حفره تبدیل می گردد که در نهایت، موجب آسیب عصب دندان و بروز درد و ناراحتی می گردد. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از پوسیدگی کنترل مصرف شیرینی ها است. توجه به این امر مهم است که به خصوص مواد شیرینی که حالت چسبنده دارد، در شیار های سطح دندان نفوذ نموده و سخت تر از سطوح دندانی پاک می شوند. بنابراین مصرف این مواد و سایر مواد شیرین ترجیحا باید به وعده های غذایی محدود گردد و پس از مصرف دندان ها با مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "شکلات و پوسیدگی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلات و پوسیدگی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید