طرز تهیه شیر کاکائو خانگی خوشمزه

به گزارش گفتگوی افروز، به ندرت کسی پیدا می گردد که از شیر کاکائو خوشش نیاید! بیشتر افراد روزشان را با نوشیدن شیرکاکائو آغاز می نمایند زیرا هم خوشمزه است و هم به خوبی می دانیم که انرژی لازم بدنمان را تأمین می نماید. شیر کاکائو از جمله انواع نوشیدنی با پایه شیر است که کلیه مزایای یک شیر کامل را دارد اما تفاوت آن با بقیه، وجود کاکائو است.

طرز تهیه شیر کاکائو خانگی خوشمزه

کاکائو نه تنها باعث خوشمزه تر شدن شیرکاکائو می گردد بلکه خواص آن را نیز بهبود می بخشد. در بچه هایی که علاقه ای به خوردن شیر ندارند، کاکائو می تواند معجزه کند و باعث گردد بچه ها شیر را در قالب شیرکاکائو نوش جان نمایند. در هر صورت، برای شناخت بیشتر خواص، فواید و مواد مغذی شیر کاکائو با مقاله دیگری از وبلاگ گفتگوی افروز همراه باشید.

مواد مغذی شیر کاکائو

شیر شکلات به طور کلی با مخلوط کردن شیر گاو با کاکائو و شیرین نماینده هایی مانند شکر یا عسل تهیه می گردد. این نوشیدنی کربوهیدرات نسبت به شیر دارای کربوهیدرات و کالری بیشتری است اما به اندازه شیر حاوی اندازه مواد مغذی مشابهی است.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر کاکائو مواد مغذی زیر را دارد:

  • کالری: 180 تا 211
  • پروتئین: 8 گرم
  • کربوهیدرات: 26-32 گرم
  • شکر: 11 تا 17 گرم
  • چربی: 2.5 تا 9 گرم
  • کلسیم: 28 درصد از اندازه مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • ویتامین D: 25 درصد از RDI
  • ریبوفلاوین: 24 درصد از RDI
  • پتاسیم: 12 درصد از RDI
  • فسفر: 25 درصد از RDI

شیرکاکائو بعلاوه حاوی مقادیر کمی از روی، سلنیوم، ید، منیزیم و ویتامین های A ،B1 ،B6 ،B12 است.

طرز تهیه شیر کاکائو خانگی

طرز درست کردن شیرکاکائو خیلی راحت است. دستور تهیه این نوشیدنی با پودر کاکائو و فقط کمی شکر برای شیرین شدنش تهیه می گردد. هم بچه ها و هم بزرگسالان طعم آن را دوست خواهند داشت. بر خلاف شیرکاکائوهای کارخانه ای که پُر از مواد نگهدارنده و افزودنی هستند، شما فقط به سه ماده غذایی ساده برای این دستور تهیه شیر کاکائو نیاز دارید.

شما کنترل کاملی بر آنچه در شیر شما وارد می گردد، خواهید داشت. هر جنبه ای از این دستور را می توان سفارشی کرد. به عنوان مثال، می توانید از شیرهای غیر لبنی مانند شیربادام استفاده کنید یا درصد چربی شیر را افزایش دهید. می توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید یا به جای پودر کاکائو شکلات تخته ای را به ترکیب خود اضافه کنید. با استفاده از پودر کاکائو بدون شیرینی، می توانید اندازه شیرینی را با شکر کم یا زیاد تنظیم کنید.

مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده شیر کاکائو
مواد تشکیل دهندهاندازه
شیر1 فنجان
پودر کاکائو1 قاشق غذا خوری
شکر قنادی2 قاشق
  • یک فنجان شیر
  • 1 قاشق غذاخوری پودر کاکائوغذا
  • 2 قاشق چای خوری شکر قنادی

دستورالعمل تهیه

  • مواد تشکیل دهنده شیرکاکائو را جمع آوری کنید.
  • شیر را در یک لیوان بریزید و به آرامی پودر کاکائو را اضافه کنید. با مخلوط کن، قاشق یا یک همزن کوچک آن را مخلوط کنید. یک مخلوط کن غوطه ور یا یک همزن کوچک بهتر عمل می نمایند زیرا تراکم پودر کاکائو را کاهش می دهند.
  • پودر قند را اضافه کنید تا خوب مخلوط گردد.
  • بلافاصله نوشیدنی را سرو کنید یا روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا آماده خوردن گردد.

نکات مهم در تهیه شیرکاکائو

  • اگر شیرکاکائو را در یخچال قرار می دهید، حتماً قبل از نوشیدن آن را هم بزنید یا تکان دهید. پودر کاکائو و شکر ممکن است به سمت پایین کشیده شوند.
  • شیر کاکائو را در حجم زیادی تهیه کنید. شیر را با سایر مواد با استفاده از مخلوط کن معمولی به جای همزن مخلوط نموده و به پارچ پلاستیکی یا شیشه ای منتقل کنید. قبل از ریختن لیوان حتماً پارچ را تکان دهید.
  • یک قاشق چای خوری دارچین یا جوز هندی را برای کمی ادویه دارتر شدن شیرکاکائو به آن اضافه کنید.
  • برای یک نسخه بدون قند، استویا را جایگزین پودر قند کنید. از اندازه کم آغاز کنید و آن را مخلوط نموده و در برحسب سلیقه خود اندازه بیشتری از آن را به مخلوط اضافه کنید.
  • با همین مواد می توانید شکلات داغ درست کنید. شیر را کمی گرم کنید و پودر کاکائو و شکر را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط گردد و به دمای دلخواهتان برسد. بلافاصله آن را سرو کنید و سپس روی آن را با مارشمالو یا خامه سفید تزیین کنید

طرز تهیه شیر کاکائو رژیمی

مواد ارگانیک را انتخاب کنید. آیا نیاز به لبنیات ندارید؟ شیر بادام را امتحان کنید. آیا شیرکاکائو بدون گلوتن می خواهید؟ شکر قهوه ای، پودر کاکائوی تیره طبیعی و عصاره خالص وانیل را امتحان کنید. اگر می خواهید بدون قند این نوشیدنی را مصرف کنید، شکر را با استویا جایگزین کنید.

هنگام تهیه شیر کاکائو می توانید از شیر کم چرب استفاده کنید. یکی دیگر از گزینه های سالم تر این است که خودتان شیر را با شربت شکلات درست کنید تا دقیقاً بدانید چه اندازه شکلات به آن اضافه می کنید. به هر طریقی که این نوشیدنی خوشمزه را تهیه می کنید، شیر کاکائو مطمئناً یک وعده طراوت بخش خواهد بود که می توانید از نوشیدن آن لذت ببرید.

فواید شیر کاکائو

مزایای نوشیدن شیر کاکائو به توضیح زیر هستند:

ایجاد توده عضلانی و افزایش استقامت

شیرکاکائو سرشار از پروتئین است که این مهم به ساخت توده عضلانی یاری می نماید. چندین مطالعه نشان داده اند که نوشیدن شیر کاکائو استقامت را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد که به این افراد یاری می نماید تا مدت زمان بیشتری ورزش نمایند.

در نتیجه، شیرکاکائو می تواند به طور مستقیم با تأمین پروتئین و به طور غیرمستقیم با ایجاد شرایط ورزشی بیشتر، به افراد در ایجاد توده عضلانی یاری کند. بعضی شواهد بعلاوه نشان می دهند که شیر کاکائو ممکن است حتی بیشتر از نوشیدنی های ورزشی دیگر برای افزایش استقامت و کاهش خستگی بعد از تمرین مؤثر باشد.

مدیریت وزن و لاغری

بر خلاف سایر نوشیدنی های غنی از قند مانند آب میوه و نوشابه، شیر کاکائو سرشار از پروتئین است. بعضی شواهد نشان می دهند که پروتئین و چربی هر دو به افراد یاری می نمایند که احساس سیری نمایند و این احساس سیری می تواند به آنها در خوردن کمتر یاری کند.

تحقیقات دیگری نشان می دهند که رژیم غذایی سرشار از پروتئین، با ویتامین D کافی و کالری کمتر، ممکن است به کاهش وزن یاری کند. افرادی که مصرف پروتئین خود را افزایش می دهند، نسبت به افرادی که پروتئین به رژیم غذایی خود اضافه نمی نمایند، حجم عضلانی بیشتری دارند و در مدیریت وزن خود بهتر عمل می نمایند.

تأمین نماینده ویتامین D

در بزرگسالان، کمبود ویتامین D می تواند منجر به استئومالاسی گردد، نرم شدن استخوان ها که خطر شکستگی را افزایش می دهد. با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D، می توان از هر بیماری های مربوط به استخوان پیشگیری کرد.

استفاده از شیر به عنوان سوخت بازیابی، مصرف کلسیم و ویتامین D ورزشکار را افزایش می دهد. شاید تعجب کنید که بدانید کمبود ویتامین D در بین بچه ها به طور فزاینده ای رایج شده است. کمبود ویتامین D می تواند تأثیر جدی بر رشد و استحکام استخوان ها در بزرگسالی گردد.

خواص شیر کاکائو

این نوشیدنی فوق العاده خواص زیر را دارد:

  • مایعات و الکترولیت ها برای هیدراتاسیون (آبرسانی) را فراهم می نماید.
  • منبع پروتئین برای ترمیم عضلات است.
  • منبعی سرشار از کربوهیدرات برای پُر کردن ذخایر انرژی برای تمرین بعدی است.
  • کربوهیدرات مورد نیاز ماهیچه ها و کبد را افزایش می دهد. این مهم به علت کاکائو موجود در شیر است.
  • گزینه کم هزینه برای پر کردن معده است (جهت مدیریت وزن).
  • تهیه شیرکاکائو خیلی سریع است و در کمترین زمان مصرف می گردد.
  • برای بعضی از ورزشکاران، تحمل یک نوشیدنی در مقابل غذا در کوتاه مدت پس از تمرین آسان تر است.
  • ویتامین های لازم را فراهم می نماید.
  • طعم آن عالی است و بچه ها معمولاً عاشق نوشیدن شیر کاکائو هستند.

آیا شیر کاکائو برای بچه ها مفید است؟

درست مانند بزرگسالان، بچه ها باید از شیرکاکائو در حد اعتدال استفاده نمایند. یک لیوان شیر کاکائو بیش از نیمی از اندازه توصیه شده شکر روزانه برای بچه ها را به همراه دارد. بنابراین، این نوشیدنی خوشمزه یک ماده مغذی و یک غذای لذیذ است که بچه ها و بزرگسالان باید هر چند وقت یکبار از خوردن آن لذت ببرند.

خطرات احتمالی شیر کاکائو

در مقایسه با شیر معمولی، شیر شکلات حاوی قندها و کالری های اضافی است که هر دو می توانند در چاقی مؤثر باشند که در بسیاری از بیماری های مختلف پزشکی نقش دارند. بنابراین اگر سعی می کنید قند و کالری خود را کنترل کنید، شیرکاکائو برترین انتخاب است.

بعلاوه، اگر پزشک به شما گفته است که به کلسیم بیشتری نیاز دارید، مهم است بدانید که اسید اگزالیک که به طور طبیعی در کاکائو وجود دارد، جذب کلسیم را برای بدن شما سخت می نماید. البته، کسانی که به شیر حساسیت دارند یا توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، ممکن است شیر کاکائو را به راحتی هضم نمایند.

برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، گزینه های شیرکاکائو بدون لاکتوز در دسترس هستند. اگر نگران اضافه کردن قند یا کالری هستید، می توانید اسموتی هایی با میوه و عسل درست کنید که بدون نگرانی می توانند همان ویژگی ها و مواد مغذی را ارائه بدهد.

کلام آخر

شیر کاکائو را به وعده غذایی خود اضافه کنید تا اثرات معجزه آسای آن استفاده کنید. طرز تهیه این نوشیدنی دلپذیر آسان است، تنها نیاز به پودر کاکائو، شکر و شیر دارید. در عرض چند دقیقه می توانید شیرکاکائو را تهیه نموده و آن را نوش جان کنید. برای بچه ها، ورزشکاران و کلیه افرادی که می خواهند روز خود را با یک نوشیدنی مقوی کامل نمایند، شیر کاکائو انتخابی بی مانند و قابل دسترسی است.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه شیر کاکائو خانگی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر کاکائو خانگی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید