طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی به روش محلی

به گزارش گفتگوی افروز، برای کسانی مثل من که عاشق غذا خوردن و تجربه کردن طعم های تازه هستند، رشت بهشت مزه ها حساب می گردد؛ سفر به رشت یعنی سفر به جایی که قرار است در آن از بوهای خوشمزه و خوردنی های خوشبو لذت ببری. عطر خاص سیرابیج رشتی یا طعم متفاوت فسنجان رشتی هم از این قاعده مستثنی نیست.

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی به روش محلی

حدود هشت سال پیش بود که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت شد و بعضی از غذاهای این شهر هم ثبت ملی شدند؛ کافیست یکبار سر سفره یک محلی در استان گیلان بنشینید تا متوجه دلیل این ثبت شوید. بیشتر مسافران و گردشگران با چند غذای اصلی و معروف رشت، مثل باقلاقاتق و میرزا قاسمی، ترش تره و مرغ ترش آشنا هستند؛ اما این فقط بخشی از سفره وسیع این خطه است و تنوع غذایی سفره های رشتی خیلی بیشتر این اینهاست.

سیراویج یا سیرابیج یعنی چه؟

در زبان رشتی، ویج یا بیج، یعنی سرخ کردن و تفت دادن. از این پسوند در تعدادی از غذاهای رشتی استفاده شده؛ مثل خشکابیج، سیرابیج، اناربیج و…

سیراویج یکی از غذاهای اصیل رشت است که برای خود رشتی ها خیلی محبوب است، اما در میان مسافران و گردشگران کمتر شناخته شده است؛ در حالیکه یک وعده غذایی کامل، سالم، خوشمزه و کم زحمت است.

اگر در یکی از همین روزهای گرم، دلتان هوای رشت و بوی شالیزار را کرد، اما امکان سفر برایتان میسر نبود، کافیست به آشپرخانه بروید و طرز تهیه سیراویج را مو به مو اجرا کنید. در کمتر از نیم ساعت می توانید یکی از غذاهای اصیل رشتی را به خانه تان بیاورید و با همین غذا به سرزمین های سبز و شرجی استان گیلان سفر کنید.

من در سفر اخیری که به رشت داشتم سیراویج را به همراه پلو وماهی کولی سرخ شده و گوجه سرخ شده خوردم؛ چون به گفته خود رشتی ها این غذا را فقط باید با کته خورد. ولی شما اگر دوست داشته باشید می توانید آن را به تنهایی و یا با نان هم میل کنید. این غذا به عنوان یک وعده اصلی مخصوصا ناهار در شهرهای استان گیلان شناخته می گردد.

مواد لازم برای تهیه سیراویج رشتی

  • برگ سیر تازه و محلی چهار دسته
  • تخم مرغ سه عدد
  • روغن به میزان لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه سیرابیج رشتی

مرحله اول

برگ های سیری را که خوب شسته اید، به صورت خیلی ریز خرد کنید.

مرحله دوم

برگ سیر خرد شده را در ماهیتابه سرخ نموده و وقتی رنگش خوب تغییر کرد، به آن نمک و ادویه را اضافه کنید.

برگ سیر باید تا مقدار ای سرخ گردد که آب آن کامل گرفته و به اصطلاح خشک گردد.

مرحله سوم

وقتی سبزی ها خوب سرخ شد تخم مرغ ها را درون ماهیتابه بشکنید و بگذارید همراه سبزی سرخ شده بپزد.

سیراویج شما آماده شد؛ به همین سرعت و به همین راحتی. نوش جان!

فوت کوزه گری

پیش از هرچیز به این نکته توجه داشته باشید که این غذا با برگ سیر تهیه می گردد و نه خود سیر؛ ضمن اینکه طعم اصلی و مطبوع آن، خیلی به پخته شدنش با برگ سیر محلی وابسته است. این سبزی خوشمزه و نسبتا مقرون به صرفه که خیلی شبیه تره است، معمولا در فصل پاییز در بازار روز شهرهای گیلان پیدا می گردد.

می توانید هربار که سفری به رشت داشتید، این سبزی را خریداری کنید و در فریزر نگهدارید و در طول سال هروقت هوس کردید، به راحتی آن را تهیه کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی به روش محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی به روش محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید