طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت

به گزارش گفتگوی افروز، خورش کدو سبز بدون گوشت یک غذای گیاهی است که امروزه با توجه به تنوع موجود در فهرست غذاهای گیاهی، طبخ و تناول آن برای همه افراد گوشتخوار و گیاهخوار محبوب و دلچسب است. در این مطلب علاوه بر طرز تهیه خورش کدو سبز و نکات مربوط به آن، شما را با خواص این گیاه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت

سیزیجات منابعی طبیعی از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب شده و در غذا های متنوعی یافت می شوند. این غذا ها در رنگ های مختلف و مزه های گوناگون هنگام ترکیب با سبزی ها و ادویه جات، چاشنی معطر و مجللی را ایجاد می نمایند. رشد عامه پسند غذا های بدون گوشت، تحت تاثیر محدوده ای گسترده از آسیا و شمال آفریقا گرفته تا ایتالیا و مکزیک باعث شد انبوه وسیعی از مواد اولیه جدید و جالب معرفی شوند و ما را به تهیه غذا های گیاهی خوشمزه ای از سراسر دنیا قادر سازند.

امروزه بسیاری از مردم به غذا گیاهی بدون گوشت روی آورده اند؛ زیرا این غذا ها بسیار سالم هستند و حاوی میزان زیادی فیبر، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی می باشند. خورش کدو سبز یکی از خورش های خوشمزه ایرانی است که می توان آن را با انواع گوشت و یا بدون گوشت طبخ کرد.

کدو سبز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و فیبر های محلول و نامحلول است که منجر به سم زدایی کبد می شوند. نکته حائز اهمیت این است که مصرف کدو به تنهایی در طولانی مدت، بدن را دچار فقر غذایی می نماید، اما اگر بتوانیم کدو را در غذای خود مصرف کنیم به علت پر کردن حجم معده و سیری حجمی، می تواند یک عامل مهم در کاهش وزن محسوب گردد. مصرف کدو در غذا می تواند مانع از جذب چربی و قند اضافی گردد و یک تعدیل نماینده برای دریافت انرژی محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید: خواص کدو سبز چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص کدو سبز)

در تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت از قارچ و گردو استفاده می گردد، قارچ منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی یاری می نماید، برای تقویت استخوان ها مفید است، خستگی را برطرف و کمبود ویتامین را جبران می نماید. علاوه بر این برای اینکه مواد مغذی در بدن جذب شوند، بدن به ویتامین های گروه B احتیاج دارد و قارچ می تواند یک دسته از این ویتامین ها را تامین کند. قارچ همچنین منبع مهمی از اسید فولیک است که ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می گردد. قارچ را باید به صورت پخته مصرف کرد، زیرا قارچ ها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر طبخ از بین می فرایند. گردو نیز بهترین منبع مواد معدنی نظیر منگنز، مس، منیزیم، روی، آهن، کلسیم، سلنیوم و فسفر؛ همچنین ویتامین های گروه B و E می باشد.

طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه خورش کدو سبز
کدو سبز قلمی6 عدد
پیاز عظیم 1 عدد
مغز گردوی خرد شده70 گرم
قارچ200 گرم
آبغوره2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی2 عدد
پودر شنبلیله1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل قرمزبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. کدو را پوست گرفته، خرد کنید و روی آن نمک بپاشید.
  2. پس از نیم ساعت، کدو ها را زیر آب سرد بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته گردد.
  3. 4-3 قاشق روغن در یک تابه روی حرارت ملایم داغ کنید و کدو ها را در آن سرخ کنید.
  4. کدو ها را از تابه خارج نموده، کنار بگذارید و پیاز را در همان روغن کدو تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.
  5. زردچوبه و فلفل قرمز را به پیاز اضافه نموده و کمی تفت دهید، سپس رب را بیافزایید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته گردد.
  6. کدو را به تابه اضافه نموده، نیم پیمانه آب جوش در تابه بریزید و حلقه های گوجه فرنگی را روی آن بچینید.
  7. درب تابه را ببندید، حرارت را ملایم کنید و فرصت دهید تا کدو بپزد.
  8. قارچ را ورقه ای خرد نموده و با کمی روغن تفت دهید تا آب آن کشیده گردد.
  9. پس از 30 دقیقه قارچ، گردوی خرد شده و آبغوره را به خورش اضافه نموده و درب تابه را ببندید.
  10. 15 دقیقه دیگر فرصت دهید تا خورش جا بیفتد، سپس کمی پودر شنبلیله به خورش اضافه نموده، نمک آن را میزان کنید و بلافاصله از روی حرارت بردارید.

نکات مهم در تهیه خورش کدو سبز

  • این خورش به صورت تند خوشمزه تر است.
  • مقدار شنبلیله را زیاد نریزید، چون خورش را تلخ می نماید.

در این مطلب با طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت و خواص آن آشنا شدید. اگر از خوردن غذا های گیاهی لذت می برید بهتر است این غذای خوشمزه و سالم را درست نموده و با برنج یا نان سرو کنید. شما همچنین می توانید طرز تهیه انواع غذا های گیاهی را در این سایت دنبال کنید و اگر سوالی در این خصوص داشتید به وسیله بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید