طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

به گزارش گفتگوی افروز، کباب تابه ای با سیب زمینی غذایی رژیمی است که در آن از روغن استفاده نمی گردد، از اینرو بسیار سالم است. طرز تهیه این غذای مقوی و کم کالری و میزان کالری مواد به کار رفته در آن توضیح داده می گردد.

طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

گفتگوی افروز | سرویس آشپزی - کباب تابه ای با سیب زمینی بدون احتیاج به روغن و به راحتی قابل تهیه است. مزه این غذا تا حد بسیاری مشابه خواهد بود. این کباب بسیار سالم بوده و از طرف دیگر سبزیجاتی که همراه با کباب تابه ای سرو می گردند، می توانند بدون احتیاج به برنج و نان، ساعت ها شما را سیر نگهدارند. در ادامه میزان کالری مواد به کار رفته در این غذا ذکر شده است تا بتوانید میزان کالری مصرفی خود را محاسبه کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

به منظور تهیه این غذا برای سه نفر، به یک ساعت و نیم الی دو ساعت زمان و مواد اولیه ای که در جدول زیر ملاحظه می فرمایید، احتیاج است.

مواد لازم
گوشت چرخ نموده500 گرم
پیاز5 الی 6 متوسط
گوجه فرنگی5 عدد متوسط
سیب زمینی3 عدد متوسط
نمک، فلفل، ادویه کاری، دارچین و زردچوبهبه مقدار لازم

نکته:

  • در صورت تمایل می توانید از مخلوط گوشت قرمز و سفید بهره ببرید. برای اینکار 250 گرم سینه بوقلمون را همراه با 250 گرم گوشت قلوه گاه گوسفند چرخ نمایید.

طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

  1. ابتدا نمک، فلفل، ادویه کاری، دارچین و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه ورز دهید.

  2. پیاز ها را با استفاده از رنده ریز رنده بزنید، همچنین می توانید آن ها را چرخ نیز کنید.

  3. اکنون پیاز را به گوشت اضافه نموده و به مدت 5 دقیقه ورز دهید تا کاملا یک دست شود.

  4. گوشت را کف ماهیتابه کاملا پهن کنید.
  5. ماهیتابه را روی حرارت بسیار ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید و درب ماهیتابه را بگذارید.
  6. پس از اینکه گوشت در ماهیتابه کمی جمع شد، آن را به شکل دلخواه برش بزنید.
  7. پس از چند دقیقه به آرامی کباب ها را در ماهیتابه زیرورو کنید. این کار را چند مرتبه انجام دهید تا دو طرف کباب ها کاملا پخته شود.

  8. سیب زمینی ها را حلقه ای نموده و بخارپز کنید.

  9. گوجه ها را حلقه ای خرد کنید.

  10. اکنون گوجه ها و سپس سیب زمینی ها را روی کباب تابه ای قرار دهید.

  11. در این مرحله درب ماهیتابه باید باز شد.
  12. پس از 10 الی 15 دقیقه غذا آماده است و می توانید آن را سرو کنید.

در صورت تمایل می توانید کباب تابه ای با سیب زمینی را همراه با برنج یا نان نیز سرو کنید. برای سرو این غذا، کباب را در وسط ظرف قرار دهید و سبزیجات پخته شده را اطراف آن بچینید.

اگرچه امروز پزشکان به استفاده بیشتر از گوشت سفید تاکید می نمایند، اما توصیه نمی نمایند که گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کنید. البته این موضوع در خصوص بیمارانی که پزشک برای آنها گوشت قرمز را ممنوع نموده است، صدق نمی کند. بنابراین سعی کنید مصرف این گوشت را کاهش دهید نه اینکه کلا آن را حذف کنید. به همین راحتی می توانید غذاهایی سالم، کم کالری و مقوی را با گوشت قرمز تهیه کنید.

چند نکته:

  • در صورت تمایل در مرحله 7 یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید تا کباب ها برشته تر شوند.

  • درب ماهیتابه حتما باید در مرحله 5 بسته باشد تا گوشت با آب پیاز کاملا مغز پخت شود.

  • در صورت تمایل می توانید یک پیاز را نیز حلقه ای برش بزنید و همراه با گوجه فرنگی و سیب زمینی در مرحله 10 روی کباب بچینید.

  • کباب تابه ای بافت نرم و لطیفی دارد، بنابراین توجه داشته باشید که اگر پیاز ها درشت باشند با این غذا هماهنگ نخواهند بود.

  • اگر دستگاه بخار پز در دسترس ندارید، به منظور بخارپز کردن سیب زمینی می توانید از روش بسیار ساده نیز بهره ببرید. برای این منظور به یک آبکش و قابلمه ای که آبکش روی درب آن قرار گیرد و فرو نرود احتیاج است. در قابلمه مقداری آب را به جوش آورید، سطح آب باید چند سانتیمتر پایین تر از کف آبکش باشد. سیب زمینی ها را حلقه ای خرد نموده و در آبکش بچینید، در صورت تمایل می توانید کمی فلفل سیاه و دارچین نیز به آن ها اضافه کنید. سپس آبکش را روی قابلمه قرار دهید و درب آن را ببندید تا سیب زمینی ها کاملا بخارپز شوند.

میزان کالری کباب تابه ای بدون روغن

  • هر 30 گرم گوشت چرخ نموده ای که در کباب تابه ای با سیب زمینی استفاده شده است تقریبا 75 کیلوکالری دارد.
  • هر یک عدد سیب زمینی کوچک بخارپز، تنوری یا آبپز شده نیز حاوی 80 کیلوکالری است.
  • هر 100 گرم گوجه فرنگی دارای 22 کیلوکالری دارد.
  • هر 100 گرم پیاز نیز تقریبا 43 کیلوکالری دارد.

بنابراین با مواد اولیه ای بسیار مقوی، می توانید غذایی کم کالری را تهیه کنید. در صورتی که عادت به میل کردن برنج یا نان در هر وعده غذایی خود دارید، گفتنی است که هر قاشق غذاخوری پلو که با روغن کم دم شده باشد، حدود 40 کیلوکالری دارد. همچنین هر 30 گرم از هر نوع نان مانند سنگک، تافتون، لواش، بربری، نان باگت و نان همبرگر حاوی 80 کیلوکالری است. همانطور که می دانید چربی اشباعی که در گوشت قرمز وجود دارد، مضر است، بنابراین سعی کنید که گوشت هایی که روی سطح آن چربی کمتری وجود دارد را بهره ببرید. البته نمی توان خواص گوشت قرمز را نادیده گرفت. این گوشت حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، سلنیوم و ویتامین های B. است که برای سالم اهمیت فراوانی دارند.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید