قیمت پروفیل سبک و قیمت لوله مبلی به چه عوامل وابسته است؟

به گزارش گفتگوی افروز، رپرتاژآگهی - پروفیل سبک (پروفیل مبلی) و لوله مبلی (لوله سبک)، لوله و پروفیلی هستند که از ورق روغنی فراوری می شوند. ورق های روغنی ، ورق های نورد سرد نیز نامیده می شوند. بیشترین استفاده ای که از پروفیل سبک و لوله مبلی می گردد در صنایعی همچون قطعه سازی به عنوان مثال قطعات خودرو و موتور سیکلت و همچنین فراوری انواع مبلمان و لوازم آشپزخانه و … است.

قیمت پروفیل سبک و قیمت لوله مبلی به چه عوامل وابسته است؟

در این مقاله قصد داریم علاوه بر اینکه با محصولات و شیوه فراوری آنها آشنا می شویم به قیمت پروفیل سبک و لوله مبلی نیز بپردازیم.

مواد اولیه در فراوری پروفیل سبک و لوله مبلی

همانطور که اشاره شد پروفیل سبک و لوله مبلی از ورق روغنی (ورق نورد سرد) که عموما ضخامتی بین 0.4 تا 2 میلی متر دارند فراوری می گردد. برای رساندن ورق به این ضخامت ، ورق های نورد گرم که که ضخامت بالای 2 میلیمتر دارند را در دمای محیط از غلطک هایی به نام رولینگ که به تعداد متعدد و پشت سرهم قرار دارند عبور می دهند که به این عمل نورد سرد نیز گفته می گردد. یکی از معروف ترین کارخانه که از این تکنیک برای فراوری محصولات خود استفاده می نماید کارخانه فولاد مبارکه است.

با توجه به اینکه مراحل فراوری ورق های روغنی طولانی تر است و دقت بالاتری دارد ، قیمتشان نیز بالاتراست. از جمله مزیت هایی که در مقابل قیمت بالای آن وجود دارد سطح صاف و سیقلی آن است. همچنین نسبت به سایر محصولات فولادی نرم تر و فرم پذیرتر هستند. مهم تر از همه اینکه ضخامتهای پایین تری دارند.

شیوه فراوری لوله و پروفیل مبلی یا سبک

1. رول های ورق نورد سرد که دارای ضخامتی بین 0.4 تا 1.5 میلیمتر هستند ، در فرآیندی به نام برش رول به رول برش می خورند و به رول هایی با عرض حدوداً 3 تا 20 سانتی متر تبدیل می شوند.

2. ورق ها از قالب های رول فرمینگ عبور داده می شوند و تبدیل به لوله، قوطی یا پروفیل می شوند.

3. دو لبه ورق بهم جوش (ERW) داده می گردد و اضافات آن برداشته می گردد.

4. لوله یا پروفیل در طول دلخواه بین 4 تا 7 متر برش می خورند. طول لوله و پروفیل ها معمولا 6 متر است.

5. محصول فراوریی بسته بندی و در انبار کارخانه دپو می گردد.

ویژگی های پروفیل سبک و لوله مبلی:

یکی از مهم ترین عواملی که سبب شده لوله و پروفیل سبک جای خود را به راحتی در بازار باز نمایند، تنوع موجود در قطر و ضخامت آنهاست. گروه صبا نیز یکی از مجموعه هایی است که در زمینه فراوری پروفیل مبلی و لوله مبلی به صورت تخصصی فعالیت دارد و بیش از 200 نوع لوله و پروفیل سبک مبلی را در سبد محصولات خود ارائه نموده است، بنابراین مصرف نماینده می تواند دقیقاً قطر و ضخامتی که مدنظر دارد را از میان محصولات گروه صبا خریداری نماید.

دقت ابعادی در لوله و پروفیل سبک:

همانطور که گفته شد لوله و پروفیل سبک، از سایر دسته های لوله و پروفیل دقیق تر هستند و محصولات گروه صبا ضخامت 0.02+- میلیمتر ، و قطر 0.2+- میلیمتر را دارا هستند.

فرآیند پذیری لوله و پروفیل سبک:

این لوله و پروفیل ها خیلی راحت تر از سایر محصولات فولادی برش می خورند، خم می خورند، سوراخ و رنگ می شوند و به همین دلیل برای استفاده در صنایع مختلف بخصوص محصولاتی که احتیاج به ظریف کاری هست ، گزینه خوبی هستند.

بصرفه بودن لوله و پروفیل سبک:

اینگونه به نظر می آید که قیمت پروفیل سبک گران تر از سایر پروفیل هاست و این بدلیل استفاده از ورق روغنی در فراوری آنهاست. اما حقیقت این است که پروفیل های سبک دارای تنوع زیادی از نظر ضخامت هستند بنابراین مصرف کنننده دقیقاً می تواند ضخامت مورد احتیاج خود را استفاده نماید و این باعث میگردد که تا 40% در وزن سازه یا قطعه فراوریی صرفه جویی گردد.

این امر در مورد قیمت لوله مبلی نیز صادق است و وجود بیش از 20 قطر و 10 ضخامت مختلف از لوله مبلی سبب شده است که فراوری نماینده بتواند دقیقاً قطر و ضخامت مورد نظر خود را از بین محصولات تهیه کند وهزینه ها را کاهش دهد.

قیمت پروفیل سبک و قیمت لوله مبلی به عوامل متعددی وابسته است که چند مورد در زیر بیان شده است:

  • قیمت روز ورق روغنی
  • کیفیت فرایند فراوری در کارخانجات
  • هزینه انرژی کارخانه های فراورینماینده
  • تعرفه های گمرکی برای واردات و صادرات
منبع: شفقنا اقتصادی

به "قیمت پروفیل سبک و قیمت لوله مبلی به چه عوامل وابسته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت پروفیل سبک و قیمت لوله مبلی به چه عوامل وابسته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید