پرداخت تسهیلات کرونایی کسب و کارها از شنبه آینده

به گزارش گفتگوی افروز، معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: بنگاه های مالی متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی که پرونده آنها به بانک معرفی شده از شنبه آینده تسهیلات شان پرداخت می گردد.

پرداخت تسهیلات کرونایی کسب و کارها از شنبه آینده

به گزاش گفتگوی افروز به نقل از ایرنا، عیسی منصوری در نشست خبری روز دوشنبه 19 خرداد ماه اظهارداشت: 2 میلیون و 200 هزار بنگاه مالی به طور جدی از شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند که 6 میلیون اشتغال را در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: یک میلیون و 200 هزار بنگاه کد بیمه ای دارند و به وسیله اطلاعات سازمان تامین اجتماعی شناسایی شده و نیروی کار تحت پوشش احصاء می شوند و شرایط بنگاه هایی که کد بیمه ای ندارند را به صورت جداگانه دنبال می کنیم.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار اضافه کرد: از میان جمعیت 6 میلیون شاغل در این واحدها، سه میلیون و 200 هزار نفر بیمه دارای بیمه و دو میلیون و 800 هزار نفر فاقد بیمه هستند.

وی اظهارداشت: پس از اینکه ارایه تسهیلات به کسب و کارها در دستور کار نهاده شد، 20 بانک در این موضوع مشارکت کردند و مقرر شد 49 هزار میلیارد تومان با سود 12 درصد اعطا گردد که تا به امروز 44 هزار میلیارد تومان از این رقم عملیاتی شده است.

منصوری درباره فرایند کار گفت: در این فاز یک میلیون و 200 هزار بنگاه، پیامک دریافت نموده و سپس در سامانه کارا ثبت نام کردند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه های آسیب دیده 12 میلیون تومان است. بنگاه هایی که بالاجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن 16 میلیون تومان می گیرند و رانندگان مسافری (درون شهری و برون شهری) خویش فرما نیز مشمول وام 6 میلیون تومانی شده اند.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود بنگاه هایی که حفظ اشتغال داشتند تسهیلات دریافت نمایند، اما چنانچه بنگاهی اگر یک نفر شاغل داشته باشد نیز مشمول دریافت تسهیلات است.

منصوری اطهارداشت: در حال حاضر با 14 رسته اصلی و 550 زیررسته روبرو هستیم که یک میلیون و 200 هزار بنگاه را می شوند.

وی اعلام کرد: تا به امروز 228 هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام و 126 هزار بنگاه واجد شرایط بوده اند که 238 هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده اند و حدود 75 هزار پفراینده در بانک های 20 گانه تشکیل شده است. از روز شنبه افراد متقاضی ثبت نام شده که پفراینده شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفت: کوشش کردیم اخذ ضمانت شرایط برای کارفرمایان، تسهیل گردد، براین اساس برای وام زیر 16 میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین 16 تا 48 میلیون سفته با یک ضامن، تا 160 میلیون سفته با دو ضامن، 160 تا 200 میلیون سفته با سه ضامن و بالای 200 میلیون سفته و ضامن با بانک است.

  • بنگاه هایی که تسهیلات نگرفتند می توانند اعتراض نمایند

منصوری در پاسخ به ایرنا درباره نحوه اعتراض بنگاه هایی که مشمول دریافت تسهیلات نیستند، گفت: تمام فعالان در 14 رسته معرفی شده برای دریافت تسهیلات کرونا می توانند درخواست خود را در سامانه کارا ثبت نمایند.

وی اضافه کرد: به صورت رندوم متقاضیانی که درخواست خود را ثبت نام کردند را چک می کنیم که آیا پیامک دریافت کردند یا خیر؟

منصوری گفت: در سامانه کارا هشت شماره تماس برای اعتراض افراد پیش بینی شده که به وسیله آن می توانند مساله را پیگیری نمایند.

  • مشاغل فاقد بیمه نیز تسهیلات می گیرند

معاون توسعه اشتغال وزارت کار درباره پرداخت تسهیلات به مشاغل فاقد بیمه که بنگاه آنها در کرونا آسیب دیده است، گفت: در جلسه امروز ستاد مدیریت مقابله با کرونا درباره 2 میلیون و 800 هزار نفر فاقد بیمه که کسب و کار آنها آسیب دیده تصمیم می گیریم و دستورالعمل مربوطه تهیه می گردد.

منصوری اضافه کرد: اما در حال حاضر اولویت ما برای کسب و کارهایی است که کد بیمه ای دارند یا اطلاعات آنها در وزارت کشور، شهرداری ثبت شده است و منطقی نیست که برحسب ادعای افراد برای آنها تسهیلات پرداخت گردد.

وی همچنین درباره تصمیمات وزارت کار در صورت بروز موج دوم کرونا گفت: در حال تدوین برنامه هایی در این خصوص هستیم و حتی برای دوران پسا کرونا نیز سه سناریو در نظر گرفتیم به این صورت که ممکن است بعضی واحدهای مالی به رونق بهتر از قبل از کرونا بازگردند، سناریوی دیگر وجود دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی آخر اینکه بازگشت به روال قبل از کرونا و درگیرشدن دوباره با این موضوع است.

  • فرایند نزولی درخواست بیمه بیکاری

معاون وزیر کار درباره ثبت نام بیمه بیکاری گفت: تا به امروز 840 هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند و فرایند ثبت نام کاهشی بوده است. برای نمونه در خرداد ماه 2800 نفر ثبت نام داشتیم این در حالی است که در اسفند سال گذشته 300 هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند.

وی اضافه کرد: از 840 هزار نفر ثبت نام شده در سامانه بیمه بیکاری، 703 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و تا به امروز برای 103 هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و بقیه نیز در 10 روز آینده مقرری خود را دریافت می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرداخت تسهیلات کرونایی کسب و کارها از شنبه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت تسهیلات کرونایی کسب و کارها از شنبه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید