کدام مواد غذایی به ما آسیب می رسانند؟

به گزارش گفتگوی افروز، مبنای جهان در تعادل است و ما نیز باید بر این مبنا پیش برویم. مواد غذایی که در این مقاله ذکر میکنیم به سلامتی ما آسیب بسیاری می رسانند که اجتناب کامل از آن ها می تواند ایده بسیار خوبی باشد!

کدام مواد غذایی به ما آسیب می رسانند؟

مارگارین

گرچه این تصور وجود دارد که مارگارین از کره سالم تر است، درواقع مارگارین پر از چربی غیر اشباع یا ترانس است، که در عروق خونی شما رسوب می نماید و کلسترول شما را بالا می برد. بسیار بهتر است که از کره در حد اعتدال بهره ببرید.

هات داگ و گوشت ساندویچ های فرآوری شدهاین تکه های گوشت که کیفیت کم تری نیز دارند پر از نیتریت، طعم دهنده های شیمیایی، رنگ، و سدیم بیش از حد هستند. دنبال سوسیس های فاقد نیتریت بگردید و ساندویچ گوشت خود را با پختن کمی مرغ یا بوقلمون و ایجاد برش های نازکی از آن درست کنید.

پنیر های فرآوری شدهآن را در ورقه های پیچیده شده در پلاستیک یا در قوطی های قابل اسپری دیده اید؛ این غذاهای مصنوعی حتی مجاز به داشتن برچسب عنوانِ پنیر نشده اند. اگر شما ولع مصرف ناچو (ناچو غذایی از شمال مکزیک، چیپس ذرت سرخ شده با پوشش پنیر چدار و فلفل قطعه قطعه است) دارید، می توانید سس پنیر خود را با پنیر واقعی درست کنید، اما از چیزی که ما آن را پنیر پلاستیکی می نامیم بر حذر بمانید.

سالاد های فست فودشما با خود فکر میکنید که در میان غذهای مضر حداقل شما همبرگر را سفارش نمی دهید، اینطور نیست؟ اشتباه است. بعضی سالادها در فست فودها با تمام چاشنی های اضافی و سس های چرب روی آن ها حاوی کالری و چربی بیشتری نسبت به همبرگر و سیب زمینی سرخ نموده هستند . آیا شما قبل از این که باور کنید گزینه های یک منوی سالم چه چیزهایی هستند در خصوص آنها تحقیق می کنید ؟

شیرین نماینده های مصنوعیبسیار شیرین تر از شکر معمولی هستند که منجر به افزایش میل شدید به شکر می شوند. آن ها هم چنین با ایجاد مسائل عصبی و سرطان ارتباط دارند. برای اجتناب از ولع مصرف شیرینی، کمی خوردن میوه را امتحان کنید! شیرین نماینده های طبیعی مانند عسل یا شربت افرا نیز، البته در حد اعتدال، جایگزین هایی عالی هستند.

ذرت بوداده در مایکروفربا تقلیدی از عطر و طعم کره (پلی فلوئورواُکتانوئیک اسید، Perfluorooctanoic Acid) پلیمری سنتزی است، که با بعضی سرطان ها و ناباروری مرتبط است. درست کردن ذرت بوداده با کره واقعی در یک پاکت کاغذی درون مایکروفر امن تر (و مقرون به صرفه تر!) است.

ماست سبک و کم چربوقتی که تمام چربی ماست را می گیرند، نیاز است چیزی به آن اضافه شود تا ماست دوباره طعم خوبی داشته باشد. این بدان معناست که شکر، آسپارتام و بسیاری مواد فرآوری شده دیگر به ماست اضافه می نمایند. اضافه کردن میوه و عسل را به ماست ساده یونانی برای میان وعده ای خوشمزه و سالم تر امتحان کنید.

نان حجیم (نان حبوبات)این حقه خوبی است که به نظر سالم می رسد، اما این طور نیست. نان حجیم، نان سفید با دانه های غلات در آن است. همان طور که شما ممکن است بدانید، نان سفید فاقد مواد مغذی و حاوی آرد غنی شده است. آن چه شما نیاز دارید نان گندم است (گندم کامل باید در صدر فهرست مواد تشکیل دهند باشد).1

غذاهای سرخ نمودهتاکنون آزمایش های زیادی به منظور آنالیز تأثیر مصرف غذاهای سرخ نموده روی سلامتی انجام گرفته اند. در مطالعات مختلف از سراسر دنیا رابطه بین مصرف این نوع غذاها بویژه گوشت سرخ شده با ابتلا به سرطان ها شناسایی شده است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که مصرف گوشت سرخ شده خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا دو برابر افزایش می دهد.

مواد خوراکی حاوی آرد سفید و تصفیه شدهاکثر ما با وجودی که می دانیم باید از غلات سبوس دار استفاده کنیم اما باز هم همبرگر، پاستا و نان و شیرینی تهیه شده از آرد سفید مصرف می کنیم. آرد سفید یکی از خطرناک ترین غذاهای فرآوری شده در نسل ما است. وقتی گندم فرآوری می شود بیشتر فیبر املاح معدنی و ریزمغذی های ضروری خود را از دست می دهد. مصرف آرد سفید و تصفیه شده موجب آزادسازی سریع انسولین شده و بار زیادی را بر غده پانکراس یا لوزالمعده که وظیفه ترشح انسولین را برعهده دارد، وارد می نماید. بعلاوه در طول فرایند فرآوری مواد شیمیایی به آن افزوده می شود که قطعاً برای بدن مضر است و در نهایت منجر به بروز دیابت نوع دوم می شود.2

پنیر سرخ شدهزمانی که روی سیب زمینی سرخ شده پنیر ریخته می شود تبدیل به مضرترین غذایی شود که امکان دارد خورده شود. نه تنها در داخل خود سیب زمینی سرخ شده مقادیر فراوانی چربی وجود دارد بلکه پنیری که روی آن ریخته می شود نیز حاوی مقادیر قابل توجهی چربی اشباع شده است.

پفکبیشتر انواع پفک ها پر از کالری، سدیم و چربی هستند که می تواند گزینه زیان آوری باشد. بعضی از انواع آن دربرگیرنده 1200 کالری هستند اندازه سدیم و چربی موجود در آنها معادل تمام سدیم و چربی است که هر فردی روزانه به آن نیاز دارد.

پیتزاتنها با دارا بودن خمیر، پنیر و سس مسلما نمی تواند گزینه خوب غذایی به شمار آید. یک پیتزای کوچک پنیر دارای 1080 کالری، 36 گرم چربی و 100 درصد بیشتر از اندازه مصرف مجاز نمک روزانه شما را داراست. به علت نمک فراوان موجود در آن و فیبر بسیار اندک به سختی می توان یک یا دو تکه از آن را خورد.

نودلعلت نامگذاری لاتین این غذا به مردم ژاپن باز می شود که از جمله ابداعات قرن بیستم آنهاست و گزینه سلامتی به شمار نمی رود. یک بسته آن محتوی 400 کالری، 14 گرم چربی و 66 درصد از اندازه سدیم توصیه شده روزانه است. از آنجایی که در آن اصلا فیبر وجود ندارد و اندازه پروتئین موجود در آن نیز اندک است، بعد از خوردن آن نیز احساس گرسنگی خواهید کرد.

آبمیوه های پاکتیاین آبمیوه ها که شاید راحت ترین گزینه برای بردن به مدرسه باشند بیش از یک قوطی نوشابه شکر دارد. در واقع آبمیوه باید به همراه فیبر میوه و بدون شکر باشد در غیر این صورت خوردن آن بی فایده است.

خامه غیر لبنیدر خصوص این نوع از خامه ها سئوال های فراوانی مطرح می شود مانند، چرا این خامه ها نیاز به نگهداری در یخچال را ندارند؟ چرا اینقدر سفید هستند؟ چگوه یک ترکیب می تواند غیر لبنی اما سفیدرنگ باشد؟ یک پاسخ کوتاه به تمام این سئوال ها می تواند این باشد که این خامه از سرخ شدن روغن دانه سویای هیدروژنه تهیه می شود که محتوی چربی های ترانس خطرناکی نیز است. شاید بهتر باشد که برای نوشیدن قهوه بعدی خود از آن استفاده نکنید.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.hidoctor.ir

3.www.rooziato.com

منبع: راسخون

به "کدام مواد غذایی به ما آسیب می رسانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی به ما آسیب می رسانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید