حرکت فناورانه اصفهان در جهت مدیریت پسماند

به گزارش گفتگوی افروز، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مرحله اول طرح استقرار سامانه پیرولیز برای مدیریت بخش غیرآلی پسماند شهری به بهره برداری می رسد.

حرکت فناورانه اصفهان در جهت مدیریت پسماند

به گزارش گفتگوی افروز از اصفهان، قوطی های رنگ، حشره کش ها، باتری ها و... به دلیل وجود ترکیبات سمی، قابل اشتعال و واکنش دهنده پسماند های خطرناک خانگی محسوب می شوند که باید به صورت مجزا تفکیک و به شکل اصولی دفن شوند.

زباله های خطرناک خانگی مانند موادی را که به مرور زمان دچار تغییرات شیمیایی می شوند و یا امکان انفجار دارند باید در مکانی جدا جمع آوری کرد.

موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و اطلاع رسانی ها هم برای آگاهی بخشی به شهروندان بسیار اندک و ناچیز بوده است.

همین غفلت، سبب شده تا پسماند های خطرناک خانگی با پسماند های عادی مخلوط و در سطل های زباله رها شوند. این در حالی است که به گفته فعالان محیط زیست اگر زباله های خطرناک خانگی درست جداسازی و دفن نشوند سلامت مردم و محیط زیست به شدت به خطر می افتد.

استفاده از تجارب شهر ها و کشور هایی که در حوزه جمع آوری پسماند های خطرناک خانگی پیروز بوده اند می تواند به عملکرد بهتر مدیریت شهری کمک کند.

تولید بیش از صد تن شیرابه از هر تن پسماند

نتایج پژوهش های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نشان می دهد برای دفن یک تن پسماند به یک متر مربع فضا نیاز است، همچنین به ازای یک تن پسماند 100 تا 130 لیتر شیرابه تولید می شود و یک لیتر شیرابه قادر به آلوده کردن هزار متر مکعب آب است.

براساس شناخت منابع تولید کننده پسماند های شهری و تجزیه و تحلیل فیزیکی و شیمیایی آن در کلانشهر اصفهان تعیین شده که بیشترین تولید پسماند را اماکن مسکونی دارند. مدیریت پسماند جامد شهری با توجه به سطح فرهنگی و اقتصادی هر منطقه با منطقه ای دیگر فرق دارد و نیاز به راهبرد خاص خود دارد.

مسئولان اصفهانی آینده نگر در حوزه پسماند خطرناک

سعید مرادی کیا فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصفهان جزو شهر هایی است که برای پسماند های خطرناک در حوزه زیست محیطی برنامه دارد و توانسته پسماند خطرناک تولید شده را به صورت هدفمند جمع آوری و بازیافت کند.

وی گفت: مدیران اجرایی و تولیدکنندگان این موضوع را مدنظر داشته باشند که برای بازیافت بهینه پسماند باید قبل از تولید اقدام کنند که با این رویکرد تمام تولیدات با هدف بازیافت حداکثری صورت می گیرد و این در حوزه پسماند پیروزیت محسوب می شود.

به گفته این فعال محیط زیست، دنیا به سوی کاهش پسماند از مبدأ گام برداشته است و ما هم باید با تصویب مصوبات ملی و شهری در این جهت حرکت کنیم.

جمع آوری پسماند نیازمند بازنگری جدی

فرشاد مستأجران معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مدیریت پسماند های شهری از جمله معضلات عمده در مدیریت شهری است؛ در حال حاضر مدیریت پسماند های شهری طبق طرح جامع مدیریت پسماند مصوب سال 1391 در حال اجراست.

وی بازنگری در این طرح را به دلیل بروز مسائل تازه در حوزه مدیریت پسماند شهری و نیز توسعه روش های نوین مدیریت ضروری دانست و گفت: به روز رسانی نشدن شبکه جمع آوری و حمل پسماند شهری در اصفهان باعث اتلاف سرمایه های انسانی، مادی و زمانی می شود و نیاز است تا با تعیین نقاط بحرانی در مدیریت پسماند شهری از محل تولید تا پردازش، زمینه ارتقای فرآیند پردازش و دفع فراهم شود.

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در همین زمینه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با انتشار فراخوانی، از محققان دعوت کرده در زمینه مدیریت پسماند های شهری پیشنهاد های خود را در قالب طرح پژوهشی و عملیاتی ارائه کنند.

مستأجران گفت: در این زمینه تحول در آموزش، فرهنگ سازی و بهینه سازی فرآیند های زنجیره مدیریت پسماند تا قبل از پردازش مدنظر است و در صورت پذیرش طرح ها در فرآیند داوری به صورت آزمایشی اجرای آن ها آغاز می شود.

وی گفت: توجه ویژه به آموزش های تخصصی در زمینه مدیریت پسماند ضروری است و می باید به صورت مستمر برای مجموعه های مختلف طرح ها و برنامه های آموزشی تدوین کرد.

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بخشی از مدیریت صحیح پسماند مربوط به تغییر نگرش و بهبود رفتار در مواجهه با پسماندهاست تا از این طریق بتوان شاخص هایی مانند تفکیک از مبدا را افزایش داد.

فرهنگ سازی و آموزش مدیریت پسماند از بچه ها

غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مرکز هوشمند آموزش مدیریت پسماند، محل مناسبی برای ارائه آموزش های تخصصی به بچه ها و نوجوانان است و در بخش های مختلف نمایشگاه، مخاطبان در قالب روش های مختلف آموزشی، اطلاعات گوناگونی را دریافت می کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان آموزش و فرهنگ سازی را از اولویت های راهبردی این سازمان برای رسیدن به اهداف زیست محیطی دانست و گفت: محصولات مکتوب و دیجیتال، برگزاری کارگاه های تخصصی و رویداد های شهری، از برنامه هایی است که انتظار می رود بتوانیم رفتار های صحیح در حیطه مدیریت پسماند را در بین شهروندان نهادینه کنیم.

طرح های مدیریت پسماند با رویکرد فناورانه

ساکتی گفت: در پاسخ به نیاز روز افزون جمعیت و تنوع پسماند های تولیدی باید استفاده از فناوری ها و خدمات نوین شهری را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: استقرار سامانه پیرولیز برای مدیریت بخش غیرآلی پسماند شهری و تولید سوخت مایع یکی از طرح های تازه است که نخستین تجربه استفاده از سیستم پیرولیز در مدیریت پسماند مخلوط شهری در کشور به شمار می رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: قرارداد راه اندازی این سامانه با شرکت تامین کننده منعقد شده و این طرح تا به امروز بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است.

ساکتی گفت: نخستین مرحله این طرح به زودی با ظرفیت 10 تن در روز راه اندازی می شود و پس از طی مرحله آزمایشی و بهره برداری اولیه، ماژول های بعدی مستقر و ظرفیت آن تا 300 تن در روز افزایش می یابد.

وی در خصوص ارائه خدمات نوین شهری به شکل غیر حضوری گفت: در برنامه شهروندی اصپاک، شهروندان می توانند از خدمات غیرحضوری به منظور تحویل پسماند های خشک، اطلاع از موقعیت ایستگاه های بازیافت و سایر اطلاعات مورد نیاز و آموزشی بهره مند شوند که این برنامه به زودی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه پسماند های عمرانی و ساختمانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه پسماند های عمرانی و ساختمانی خبر داد و گفت: هدف از استقرار این سامانه، جلوگیری از تخلیه غیرمجاز پسماند های ساختمانی در شهر و ایجاد بستر مناسب برای بازیافت این پسماند هاست.

ساکتی گفت: پسماند های ساختمانی حجیم ترین پسماند های تولیدی در شهر ها هستند و نبود مدیریت صحیح برای جمع آوری آن ها می تواند مسائل متعدد زیست محیطی و بهداشتی از جمله ایجاد پدیده ریزگردها، شیوع بیماری سالک و مسدود شدن معابر شهری را ایجاد و حتی منظر سهری را خدشه دار کند.

وی در پایان گفت: این سامانه امکان کنترل و پایش پسماند های ساختمانی را از نقطه تولید تا محل دفن فراهم می آورد و شهروندان نیز می توانند از خدمات غیر حضوری این سامانه بهره مند شوند.

مدیریت دفن اصولی پسماند در ایران به ویژه استان اصفهان با وجود اقدامات فراوان به اعتقاد کارشناسان به دلیل استفاده نکردن از فناوری نوین، ناکافی بودن قوانین مرتبط، نبود سند راهبردی و نقشه راه موثر نیازمند بازنگری و ضروری است برای توسعه این صنعت، سرمایه گذاری و برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

به تاکید صاحبنظران راه اندازی کارخانه پیرولیز، پسماند سوز بیمارستانی و بازیافت پسماند های ساختمانی باید از اولویت های اساسی مدیریت پسماند در کلانشهر ها از جمله اصفهان باشد.

در این حوزه آموزش هرچه بیشتر شهروندان و جلب همکاری آن ها درخصوص جمع آوری و تفکیک پسماند ها هم ضرورتی است که باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

گزارش از فائزه عباسپور

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حرکت فناورانه اصفهان در جهت مدیریت پسماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت فناورانه اصفهان در جهت مدیریت پسماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید