خواص نعناع فلفلی

به گزارش گفتگوی افروز، از دوران یونان باستان از خواص درمانی نعناع استفاده شده است. در یونان باستان از این گیاه برای برطرف مسائل گوارشی، علائم سرماخوردگی و سرفه بهره می بردند.

خواص نعناع فلفلی

نعناع فلفلی که از پیوند میان نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به وجود آمده، اولین بار در اواخر دهه 1600 در انگلستان پرورش داده شد. این گیاه، برگ های سبز تیره و معطری دارد و حدود 2 الی 3 فوت رشد می نماید. از ماه جولای تا ماه اوت، گل های کوچک ارغوانی روی شاخه های ساقه هر برگ می روید. امروزه این گیاه در اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد.

برگ های تازه نعناع فلفلی، خوراکی هستند و در کل سال، در فروشگاه ها به فروش می رسند. برگ های خشک این گیاه اغلب در چای استفاده می شوند. روغن نعناع فلفلی از له کردن و عرق گرفتن از ریشه، برگ و گل های این گیاه به دست می آید. در واقع شکل روغن این گیاه به عنوان دارو به کار می رود. چای این گیاه نیز ممکن است به عنوان یک درمان سنتی برای برطرف ناراحتی معده یا علائم سرماخوردگی استفاده گردد.

نعناع فلفلی به عنوان یک روغن عصاره ای در فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها به شکل کپسول یا مایع به فروش می رسد. کپسول های روغن نعناع فلفلی اغلب دارای پوشش هستند تا قرص بتواند از معده رد گردد و باعث سوزش معده نگردد. بعلاوه روغن این گیاه ممکن است با روغن های عصاره ای دیگر ترکیب گردد.

نعناع فلفلی برای چه چیزی خوب است؟

یکی از رایج ترین کاربردهای نعناع فلفلی که تحقیقات بسیاری در خصوص آن صورت گرفته است، درمان بیماری های معده و روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، عدم هضم و اسپاسم های روده است. این گیاه این بیماری ها را تسکین می دهد.

علائم IBS عبارت اند از گاز، درد شکم، نفخ و اسهال. استفاده از کپسول های روغن نعناع فلفلی برای درمان IBS چندین بار در تحقیقات مختلف مورد آنالیز قرار گرفته است. اگرچه تمام این تحقیقات، مزایای درمانی نعناع فلفلی را اثبات نکرده اند؛ اما بر اساس نتیجه کلی، روغن نعناع فلفلی ممکن است در تسکین علائم میانه تا شدید IBS مؤثر باشد.

به منظور درمان مسائل مرتبط با عدم هضم، روغن نعناع فلفلی زمانی که با روغن زیره ترکیب گردد، مؤثرتر واقع می گردد. این ترکیب به صورت یک قرص دارای پوشش مصرف می گردد. چند تحقیق کوچک نشان دادند که این ترکیب، احتمالاً برای تسکین مسائل کوچک مرتبط به عدم هضم مؤثر است.

بعلاوه نعناع فلفلی برای پیشگیری از اسپاسم های روده ای و کولون در فرآیندهای درمانی مختلف مانند درون فرستی باریم که طی آن به روده پایینی، باریم می فرستند، آندوسکوپی و کلونوسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات مرتبط با این کاربردها، امیدبخش، اما محدود است. بعضی از تحقیقات نشان دادند افزودن روغن نعناع فلفلی به فرآیند درون فرست باریم برای کاهش درد روده ای مؤثر است. طبق یک تحقیق دیگر، روغن نعناع فلفلی برای کاهش اسپاسم های معده در آندوسکوپی روده بالایی مؤثر است.

کاربردهای دیگر

کاربردهای دیگر نعناع فلفلی عبارتند از تسکین فشار سردردها، علائم سرماخوردگی و تحریکات پوستی. روغن عصاره ای این گیاه را می توان روی پیشانی برای تسکین سردرد مالید. بعلاوه می توان این روغن را داخل یک دستگاه بخور قرار داد تا گرفتگی های سینوسی را کم کند. نوشیدن چای نعناع فلفلی به درمان سرفه یا گلودرد ناشی از سرماخوردگی یاری می نماید. منتول که در روغن نعناع فلفلی وجود دارد، در کرم ها و پمادهای مختص درمان خارش و تحریکات پوستی به کار می رود.

روغن نعناع فلفلی در بخش صنعت، برای افزودن طعم و بو به داروها و محصولات آرایشی بهداشتی به کار می رود.

خوردن نعناع فلفلی، مصرف آن در چای و استفاده از این گیاه به عنوان مکمل در غذاها مسئله ای ایجاد نمی نماید. با این حال، استفاده مقدار زیادی از این گیاه به عنوان دارو ممکن است خطرناک باشد و باعث نارسایی کلیه یا مرگ گردد. از جمله عوارض جانبی دیگر می توان درد معده، سوزش معده، مسائل قلبی، از دست دادن اشتها و مسائل سیستم عصبی را نام برد. بعلاوه این گیاه ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. در نتیجه قبل از مصرف این گیاه به عنوان دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به خواص این گیاه، می توان درک کرد که چرا این گیاه هم در غذاها و هم در داروها به کار می رود. تحقیقات علمی هنوز خواص درمانی دیگری جز برطرف اختلالات روده ای برای این گیاه پیدا نکرده اند. در کل استفاده از مزایای درمانی نعناع فلفلی برای بیشتر افراد بالغ مسئله ای ایجاد نمی نماید.

منبع: فوت و فن

به "خواص نعناع فلفلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نعناع فلفلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید