تامین احتیاج کشور به روغن خوراکی به بازار داخلی سپرده شد

به گزارش گفتگوی افروز، روغن کاملینا محصولی است که با توان دانش بنیان ها به فراوری رسید تا بازار داخلی به خودکفایی برسد و تحریم ها بی اثر گردد.

تامین احتیاج کشور به روغن خوراکی به بازار داخلی سپرده شد

به گزارش گروه فناوری گفتگوی افروز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از صنایع راهبردی در کشور که با وجود بروز تحریم ها با مسائل جدی روبه رو شده است، صنعت غذایی است به همین علت تامین امنیت غذایی در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی جدی به این عرصه ورود نموده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در چند سال اخیر بار ها تاکید نموده است که برنامه های امنیت غذایی یکی از موضوعات مهم و استراتژیک در کشور است و در روز های تحریم های مالی اهمیت آن چند برابر می گردد و کشوری که قادر به تامین غذای خود نباشد در حفظ استقلال، تمامیت ارضی و نظام سیاسی خود دچار چالش خواهد شد.

بر همین اساس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 160 برنامه برای تامین امنیت غذایی تعریف نموده است تا به یاری آن این مفهوم مهم و راهبردی در کشور را تامین کند. بر همین اساس یکی از برنامه های این ستاد در حوزه تامین امنیت غذایی حمایت از فراوری روغن کاملینا است. محصولی که به وسیله شرکت بیستون شفا به فراوری رسیده است.

این محصول غیر از مصرف خوراکی در زمینه فراوری سوخت های زیستی و صنایع آرایشی و بهداشتی هم کاربرد فراوان دارد. کاملینا خواص بسیار زیادی دارد و از این جهت یک گیاه کاملا منحصر به فرد به تعداد می رود از جمله این خواص می توان به تغذیه، سلامت و بهداشت، صنعت سوخت، صنایع صمغ و انواع واکس ها و صنعت تغذیه طیور و ماهی اشاره نمود.

در حال حاضر دانه های روغنی در بین محصولات زراعی اهمیت خاصی دارد و پس از غلات دومین ذخائر غذایی دنیا را تشکیل می دهند. این محصولات دارای ذخایر غنی از اسید های چرب هستند. روغن های نباتی فراوری شده به طور عمده از دانه های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی وکلزا به دست می آیند.

امروزه صنعت روغن کشی و فراوری روغن نباتی در اغلب کشور های دنیا جزء صنایع راهبردی محسوب می گردد. در ایران هم اراضی قابل کشت وسیع و زمینه های مساعدی برای کشت دانه های روغنی وجود دارد، اما متاسفانه براساس آمار های موجود هنوز بیش از 90 درصد روغن مورد احتیاج کشـور از خارج تامین می گردد.

اما یکی از مسائل در کشت سویا و آفتابگردان این است که این محصولات احتیاج به کود زیادی دارند و به انواع بیماری ها و آفات حساس هستند؛ بنابراین به نظر می رسد احتیاج به محصولات روغنی تازه با سازگاری بیشتر و احتیاج کمتر در کشور احساس شد برهمین اساس روغن کاملیا به اسم جایگزین انتخاب شد.

گیاه کاملینا، احتیاجات زراعی پایین و فواید ارزشمندی دارد. بعلاوه به علت اینکه درگیر مسائل اقلیمی از جمله خشکسالی های متوالی است به نظر می رسد کشت و توسعه گیاه کاملینا گامی بلند در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار در کشور باشد.

ایـن محصول برای نخستین بار در کشور فراوری شده است. مقایسه آن با نمونه های خارجی از لحاظ کیفیت تفاوت معناداری ندارد و می توان گفت عملکرد آن بالاتر است. هزینه تمام شده فراوری روغن کاملینا در داخل حدود یک پنجم مشابه خارجی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تامین احتیاج کشور به روغن خوراکی به بازار داخلی سپرده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین احتیاج کشور به روغن خوراکی به بازار داخلی سپرده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید