غذای سالم می خورم پس خوش خلقم

به گزارش گفتگوی افروز، حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از صرف غذای مورد علاقه تان، احساس آرامش و نشاط کنید یا با شرایط استرس زا روبرو شده اید و در این شرایط ناخودآگاه به سمت مواد خوراکی رفته اید ، تا به این طریق، استرس را از خود دور کنید. فکر می کنید چه ارتباطی بین مواد غذایی و خلق و خو وجود دارد؟ به نظر کارشناسان تغذیه، اگر بدن شما از نظر شیمیایی و ترکیبات طبیعی متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل می گردد. عوامل زیادی می توانند تعادل بدن شما را

غذای سالم می خورم پس خوش خلقم

غذای سالم می خورم پس خوش خلقم

نویسنده: مرتضی مظاهری

حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از صرف غذای مورد علاقه تان، احساس آرامش و نشاط کنید یا با شرایط استرس زا روبرو شده اید و در این شرایط ناخودآگاه به سمت مواد خوراکی رفته اید ، تا به این طریق، استرس را از خود دور کنید. فکر می کنید چه ارتباطی بین مواد غذایی و خلق و خو وجود دارد؟ به نظر کارشناسان تغذیه، اگر بدن شما از نظر شیمیایی و ترکیبات طبیعی متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل می گردد. عوامل زیادی می توانند تعادل بدن شما را بهم بزنند. به اسم مثال، بسیاری از زنان دچار کم خونی هستند و این مسأله باعث افسردگی و خستگی زودرس می شوند، یا افراد سالمند معمولاً با کمبود ویتامین های گروه B روبفرایند، که روی سیستم عصبی و رفتاری فرد بسیار مؤثر است. در افرادی که بطور منظم و سر وقت غذا نمی خورند، قند خون دائماً در حال تغییر است و ثبات لازم را ندارند و همین مسأله روی قدرت تمرکز و تفکر و در نتیجه خلق و خو تأثیر می گذارد. برخی مردم هم، به برخی مواد شیمیایی موجود در غذا حساسیت دارند که حین مصرف این مواد غذایی خاص، خلق و خوی آنها دچار مشکل می گردد. در مطالعه یی که روی دویست نفر از مردم انگلستان انجام شد، تأثیر غذا بر سلامت فکری و روانی افراد، مورد مطالعه نهاده شد.

به این افراد توصیه شد، مصرف غذاهایی را که برای خلق و خو استرس زا هستند، قطع نمایند و همزمان میزان غذاهایی را که از فکر و خلق فرد حمایت می نمایند، افزایش دهند. مواد غذایی که برای خلق فرد، استرس زا محسوب می شوند، شامل شکر، کافئین (موجود در قهوه) و شکلات (در صورت مصرف بیش از حد) است، در حالی که می توان برای مواد غذایی حمایت نماینده ی خلق و خو به آب، سبزی، میوه و ماهی اشاره نمود. 88 درصد افرادی که از رژیم های غذایی حمایت نماینده ی خلق و خو استفاده کردند، از نظر فکری و روانی، شرایط بهتری پیدا کردند. 26 درصد آنها اظهارکردند، تغییر خلق و خو در آنها کمتر شده است. در 26 درصد دیگر، تعداد حملات پانیک (هراس) و اضطراب، کمتر شده بود و 24 درصد دیگر اسم کردند، کمتر دچار حالت افسردگی شده اند.

گروه عظیمی از مواد شیمیایی موجود در مغز که خلقیات را کنترل می نمایند، نوروترانسمتیر (میانجی عصبی) نام دارند. معروفترین آنها سروتونین است که به اسم ماده ی شادی آور به شمار میرود. این مواد شیمیایی معین می نمایند که آیا شما احساس خوبی دارید یا خیر، کاملاً پر انرژی هستید یا کاملاً خسته اید ، تحریک پذیرید و کلافه به نظر می رسید یا نه؟ این مواد شیمیایی موجود در مغز که کاملاً حیاتی هستند برای اینکه عملکرد طبیعی داشته باشند، به انرژی احتیاج دارند و مغز یکی از معدود نواحی بدن است که برای تأمین انرژی خود، کاملاً و فقط به گلوکز وابسته است. گلوکز در شکر ، قند و بسیاری از مواد دیگر وجود دارد. متخصصان معتقدند اگر سطح گلوکز خون(قند خون)، تمام طول روز در شرایط پایداری باقی بماند و نوسان نداشته باشد، به تدریج مغز را تغذیه می نماید و مسئله ای پیش نمی آید.

برای اینکه قند خون حالت پایداری پیدا کند، باید از کربو هیدرات هایی استفاده کرد که قند خون را ناگهانی بالا نمی برند. کربوهیدرات ها در موادی مثل کیک، چای، چیپس، شکلات و شیرینی، نان حاوی غلات، لوبیا، غلات کامل، سویا، سیب، هلو و سایر میوه ها، قند خون را سریعاً افزایش می دهند، در نتیجه بدن شما ناچار می گردد برای ورود این قندها به درون سلول یا ذخیره کردن آنها، بطور ناگهانی و به شدت، هورمون انسولین ترشح کند و تعادل طبیعی سیستم کنترل نماینده ی قند خون بر هم می خورد.

همواره سعی کنید قند خون تان در شرایطی پایدار حفظ گردد و نگذارید قند خون دچار نوسانات شدید گردد. برای این کار باید در فواصل غذایی، حتماً از میان وعده های غذایی بهره ببرید و هر چهار ساعت یک بار از تنقلاتی سالم بهره ببرید. توصیه می گردد از تنقلاتی مثل خشکبار، آجیل، میوه و سبزی استفاده گردد.

میزان آب مصرفی شما باید کافی و متعادل باشد. این میزان به فعالیت روزانه و درجه حرارت هوا هم بستگی دارد. هر چه فعالیت بیشتر باشد و هوا گرمتر، میزان آب مصرفی باید بیشتر گردد. یادتان باشد هیچ نوشیدنی جای آب را نمی گیرد، پس از آن غافل نشوید. روزی بیست دقیقه ورزش کنید؛ زیرا ورزش، خلق را تقویت می نماید. البته اگر می خواهید چربی های اضافی را آب کنید، باید نیم ساعت دیگر هم به ورزش ادامه دهید.

هیچ وقت سراغ رژیم های لاغری که ناگهانی و سریع وزن کم می نمایند، نروید. کاهش وزن ناگهانی، شما را کاملاً عصبی و بداخلاق می نماید. چربی در حد متعادل اثر ضد افسردگی دارد. به جای چربی های خالص، از چربی های غیر اشباع ساده و پیچیده ، روغن های گیاهی و روغن ماهی بهره ببرید، زیرا این چربی ها حاوی امگا 3 هستند که بسیار مفید است.

از شیر و گوشت بوقلمون بهره ببرید، زیرا حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان اسید آمینه یی است که باعث می گردد قند خون در دسترس نوروترانسمیترها قرار گیرد. برای اینکه جذب تریپتوفان این مواد بیشتر باشد، کمی کربوهیدرات(مثل: نان ، برنج، خرما و ...) همراه با آنها مصرف کنید.

حتماً صبحانه میل کنید و اصلاً از خوردن آن صرف نظر نکنید. وقتی به فروشگاهی می روید، بیشتر سراغ میوه و سبزی بروید، نه شیرینی و کیک و شکلات. سعی کنید از مصرف غذاهایی که داخل سلفون پیچیده شده اند، اجتناب کنید. مصرف قهوه و نوشابه های گازدار را محدود کنید. هیچ وقت یک گروه از مواد غذایی را از رژیم خود حذف نکنید؛ مثلاً بطور کامل نان و برنج را از رژیم غذایی خود دور نکنید، بلکه مصرف آنها را به حد تعادل برسانید.

در تحقیقات اخیر، معین شده در شرایط استرس و خستگی، زنان بیشتر از مردان سراغ تنقلات می فرایند و بیش از حد از آنها استفاده می نمایند. آنالیز ها نشان داده است ، زنانی که با اصوات بلند روبرو اند یا کارهای سخت و طاقت فرسا دارند نسبت به مردان، بیشتر به سمت غذاهایی مثل شکلات، چیپس و پنیر روی می آورند. همین آنالیز ها نشان داده است، مردان و زنان در دورانی که استرس دارند، بیشتر می خورند تا این استرس را رفع نمایند. در یک مطالعه، 29 مرد و 34 زن 45-18 سال، مورد آنالیز نهاده شدند و به سه گروه تقسیم شدند و از آنها درخواست شد، به حل مسائل ریاضی و هندسه مشغول شوند. در گروه اول، یک بلندگو نزدیک آنها گذاشته شد،که صدای بسیار بلند فراوری می کرد، به حدی که آنها به سختی می توانستند مسائل ریاضی را حل نمایند و البته اعضای این گروه با آنکه کلید کنترل صدا در دسترس شان بود، به هیچ وجه قادر نبودند صدا را قطع نمایند و باید آن را تحمل می کردند. در گروه دوم، همه ی شرایط مثل گروه اول بود، با این تفاوت که اعضای این گروه اصلاً نمی دانستند، کلید قطع و کنترل صدا کجاست و برای گروه سوم اصلاً صدایی پخش نمی شد. بعد از اتمام حل مسائل ریاضی، از افراد درخواست شد دوازده دقیقه در اتاقک ها بنشینند و قبل از آغاز مرحله ی بعدی تنقلاتی مثل چیپس، شکلات، ژله، پفک و ... را میل نمایند. آنالیز ها نشان داد افراد گروه اول از همه بیشتر تنقلات خوردند و در این میان، زنها بسیار بیشتر از مردها پرخوری نموده بودند. محققان معتقدند، افراد برای پرت کردن فکر خود از حالاتی که باعث خستگی و استرس می گردد، به خوردن روی می آورند و این مسأله در زنان بسیار بیشتر است که گمان می رود به علت آسیب پذیرتر بودن و حساس تر بودن آنها باشد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 84

منبع: راسخون

به "غذای سالم می خورم پس خوش خلقم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای سالم می خورم پس خوش خلقم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید