مدیریت اموات در پایتخت به روال پیش از کرونا بازگشته است، نقدها جدی به عملکرد مسئولان بهشت زهرا

به گزارش گفتگوی افروز، به نظر می رسد مدیریت شرایط در آرامستان اصلی پایتخت به حالت عادی بازگشته و اهتمام چندانی برای کنترل این شرایط بحرانی کرونایی در سازمان بهشت زهرا وجود ندارد.

مدیریت اموات در پایتخت به روال پیش از کرونا بازگشته است، نقدها جدی به عملکرد مسئولان بهشت زهرا

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری گفتگوی افروز، در هفته گذشته صدای اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای تعطیلی طرح ترافیک و همچنین مسائل اقتصادی شهرداری تهران به دلیل کسری بودجه ناشی از کرونا و عدم توان شهرداری برای پاسخگویی به تعهدات اقتصادی خود بلند بود اما با لغو یک باره طرح ترافیک پس از اجرای یک روزه آن به نظر می رسید شورای شهر دیگر دغدغه ای به جز یاری اقتصادی از سوی دولت نداشته باشد اما شرایط این گونه نبود.

در جلسه گذشته شورای اسلامی شهر تهران که با حضور مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهردای تهران برگزار گردید پس از ارائه گزارش های این معاونت فرض بر این بود که تنها گلایه اعضای مجلس شهری همچنان بحران اقتصادی ناشی از کرونا باشد که گریبان آنها گرفته ولی در این جلسه نقدها تندی متوجه یکی از بی سروصداترین سازمان های زیرمجموعه خدمات شهری یعنی بهشت زهرا بود؛ سازمانی که از لحاظ خبری همچون مخدومانشان خاک مرده بر آنها پاشیده شده بود با انتقادهای پی درپی شوراییان گویی زنده شد.

این اشکالات و ایرادات به سازمان بهشت زهرا بیانگر این بود که بی اعتمادی شورای شهر به ارکان شهرداری، حتی به بی حاشیه ترین سازمان این نهاد هم رسیده است، موضوعی که اظهارنظر محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران از آن پرده برداشت.

وی در این جلسه از عدم ارائه مستندات و اطلاعات از سوی سازمان بهشت زهرا گلایه کرد و گفت: در شرایط بحرانی مدیران باید آمارهای خود را روزانه در اختیار شورا قرار دهند نه این که شورای شهر برای دریافت اطلاعات دچار چالش گردد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر در دسترسی به اطلاعات نامحرم نیستند از ارائه اطلاعات مربوط به فوتی های کرونایی از سوی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا آن هم به صورت شفاهی و غیرمستند سخن به میان آورد و مطرح نمود: برداشت من این بود که مدیرعامل این سازمان اطلاعات را با اکراه اعلام می نماید. به نظر شهرداری از آنها خواسته تا آمارها را در اختیار شورای شهر قرار ندهند.

البته این نقد بر عملکرد سازمان بهشت زهرا به اینجا ختم نشد و حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران موضوع کارشکنی سازمان بهشت زهرا در دفن اجساد مبتلا به کرونا در آرامستان های قدیمی شهرری را مطرح نمود و گفت: متأسفانه شنیده ام در آرامستان های قدیمی شهرری افرادی که مبتلا بودند را دفن کردند. از آقای خال رئیس سازمان بهشت زهرا درخواست می کنم این افراد حتماً در بهشت زهرا دفن شوند، در غیر این صورت بهداشت عمومی مردم به خطر می افتد.

وی اضافه نمود: آرامستان هایی همچون شاه عبدالعظیم حسنی(ع) و ابن بابویه، در مرکز شهرری و کنار منازل مردم است و تداوم این شرایط نارضایتی گفتگوی افروزن را به دنبال دارد.

اما انتقاد بعدی از سوی محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در فقدان مدیریت جمعیت خانواده های متوفیان در بهشت زهرا بود.

البته با وجودی که اظهارات سالاری کم کاری ناشی از این شرایط را متوجه ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران می دانست اما کنترل این شرایط از زمان پنج شنبه آخر سال که این سازمان با مجوز دستگاه قضا و هماهنگی با نیروی انتظامی برای ممانعت از ورود مردم به بهشت زهرا اعلام آمادگی نموده بود همچنان بر قوت خود باقی است و دستور جدید از سوی این ستاد به جز تغسیل متوفیان کرونایی با آب داده نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز گذشته شورا اظهار کرد: متأسفانه در مورد تجمع خانواده های افرادی که به دلایلی غیر از بیماری کرونا فوت می نمایند و حتی بعضی فوتی های کرونایی، ضوابط سختگیرانه ای وجود ندارد و بعضاً شاهد اجرای مراسم کفن و دفن اموات با حضور جمعیت های حتی بیش از 100 نفره در بهشت زهرا هستیم و کسی مانع این تجمعات نمی گردد.

وی اضافه نمود: درست است که مردم خودشان نیز باید محدودیت ها را رعایت نمایند اما ما از ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران درخواست داریم نسبت به ایجاد این محدودیت ها اقدام نمایند.

علی رغم کوشش هایی که در زمان شروع اعلام خبر شیوع ویروس کرونا در پایتخت انجام شد ولی به نظر مدیریت شرایط در آرامستان پایتخت به حالت عادی بازگشته و اهتمام چندانی برای کنترل این شرایط بحرانی در سازمان بهشت زهرا وجود ندارد، آن هم در سازمانی که خدمت گیرندگان آن به دلیل تألمات روحی زبانی برای شکایت ندارند؛ ضمن اینکه نه طرح عمرانی، نه تعریض جاده و خیابان نه مشکل ساخت و ساز نامتعارف، نه مشکل حریم و .... هیچ کدام در سازمان بهشت زهرا کاربرد ندارد و نمی توان کم کاری این سازمان را به این مسائل ربط داد.

نقدها اعضای شورای شهر به دفن فوت شده های ناشی از کرونا در دیگر آرامستان های سطح پایتخت، عدم رعایت پروتکل فاصله گذاری اجتماعی در بهشت زهرا و دیگر نقدهای که مدیران شهری از این سازمان داشتند نشان داد تنها قبر فروختن و مدیریت اموات نمی تواند نشانه مدیریت بر سازمان بهشت زهرا باشد و باید دغدغه شهروندان و مدیران شهری مبنی بر تأکید بر سلامت بهداشتی این سازمان مرتفع گردد.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "مدیریت اموات در پایتخت به روال پیش از کرونا بازگشته است، نقدها جدی به عملکرد مسئولان بهشت زهرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت اموات در پایتخت به روال پیش از کرونا بازگشته است، نقدها جدی به عملکرد مسئولان بهشت زهرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید