نان سوروک یزد ثبت ملی شد

به گزارش گفتگوی افروز، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: سوروک یا سیرو نان معروف یزدی ها در فهرست اثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

نان سوروک یزد ثبت ملی شد

به گزارش گفتگوی افروز، غذاهای محلی و سنتی یکی از ظرفیت های ارزشمند ایران زمین است که علاوه بر دارابودن ارزش غذایی بالا امروزه به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می شوند.

ایران با 2 هزار و 500 نوع غذای سنتی یکی از غنی ترین سفره های دنیا را در اختیار دارد، شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در دنیا است.

در این میان یزد، دنیا شهری است که در کنار جاذبه های گردشگری تجلی گاه اداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی است.

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: یزد، استانی است که در خوراکی های بومی و غذاهای سنتی هم شناسنامه پر رنگی به خود اختصاص داده است و تنوع غذایی بسیاری در رژیم غذایی مردم استان کویری و زیبای یزد وجود دارد.

او می افزاید: انواع آش مانند: آش شولی، آش گندم (حلیم)، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغوره، آش انار، آش سبزی و همچنین غذاهایی مانند قیمه نخود، قلیه کدو و خورشت به آلو، نمونه هایی از غذاهای سنتی هستند که در خانواده های استان یزد طبخ می گردد.

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد توضیح داد: از حدود 6 هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده استان یزد، یک هزار و 850 مورد تا به امروز در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

صمدیانی بیان داشت:نان سوروک نیز در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.نان سوروک نان بسیار خوشمزه و سالمی است، زیرا با روغن کنجد درست می گردد؛ مخصوصاً اگر داغ باشد، ولی سردش هم خوشمزه است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت:معمولاً سوروک را پنج شنبه شب ها آماده می نمایند و به یاد رفتگان خود به عنوان خیرات برای دوستان و آشنایان می برند.

او مطرح کرد: البته این نان فقط مخصوص این امر نیست چرا که این نان را در شب نشینی های محبت آمیز هم دسته جمعی پخت می نمایند و در کنار هم از آن لذت می برند.

ماه سلطان پورمیرزایی یکی از کدبانوهای بافق یست که 35 ساله سر و کارش با غذاهای محلی است.

اما این بانوی بافقی نان سوروک را بیشتر می پزد چرا که به گفته او طرفدارای زیادی دارد و به عنوان شیرینی هم می توان از ان استفاده کرد.

ماه سلطان مواد لازم برای تهیه این نان را خمیر، گشنیز، سیاه دانه، رازیانه و برگ پیاز معرفی کرد.

این بانوی بافقی گفت: خمیر این نان بعد از 10 ورز دادن 15 دقیقه طول می کشد تا حجمش چند برابر و اماده سرخ کردن گردد.

ماه سلطان اضافه کرد: تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهند و داخل آن روغن می ریزند تا گرم گردد و پس از گرم شدن خمیرها را طبق سلیقه خود به اندازه های مختلف درون تابه قرار می دهند.

او توضیح داد: پس از اینکه سوروک ها درون تابه ریخته شده 10 دقیقه طول می کشد تا دو طرف نان ها طلایی و اماده خوردن گردد.

این بانوی بافقی تاکید نمود: این نان با شکر یا بدون شکر میل می گردد و برای پس از سردشدن می توان آن را بسته بندی کرد.

معرفی و عرضه غذاهای سنتی و بومی علاوه بر حفظ اداب و رسوم و فرهنگ محلی هر منطقه رونق مالی را هم برای مردم به ارمغان می اورد.

گزارش از پریسا رجبی - گفتگوی افروز یزد

منبع: همشهری آنلاین

به "نان سوروک یزد ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان سوروک یزد ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید