هشدار جدی ؛ گربه های این استان هاری گرفتند ، پنجه های گربه به ویروس آغشته است ، نگرانی شدید درباره بحرانی شدن هاری در کشور

به گزارش گفتگوی افروز، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: مقدار نمونه گیری موارد مشکوک به هاری و موارد ابتلا به این بیماری بین گربه ها در استان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری پیدا نموده و هشدارهای لازم به وسیله این اداره کل در نامه ای به مدیریت بحران استان ارائه شده است.

هشدار جدی ؛ گربه های این استان هاری گرفتند ، پنجه های گربه به ویروس آغشته است ، نگرانی شدید درباره بحرانی شدن هاری در کشور

به گزارش گفتگوی افروز آنلاین، دکتر علیرضا ادیبان در این باره شرح داد: در زمان حاضر نگرانی های زیادی در خصوص بحرانی شدن بیماری هاری در کشور و استان اصفهان وجود دارد.

وی ادامه داد: موارد بروز بیماری هاری هم در 6 ماه اول سالجاری در برخی از شهرستان ها و بویژه منطقه ها غربی استان اصفهان از جمله فریدن، فریدونشهر و بویین و میاندشت افزایش پیدا نموده که زنگ خطر را در این زمینه به صدا در آورده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان اضافه نمود: یکی از موارد خطرناکتر اینکه در سالجاری سه مورد مثبت هاری در گربه های شهری در شهرستان های خوانسار، اصفهان و لنجان گزارش شده است.

وی اضافه نمود: سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده که مشاهده شرایط هاری در گربه ها خیلی خطرناک تر از ابتلای این بیماری در سگ ها یا سایر حیوانات اهلی است.

ادیبان اعلام کرد: گربه ها از نظر شرایط زندگی ارتباط نزدیکتری با انسانها دارند و کنترل آنها هم سخت تر است و همین مساله می تواند به شدت موارد بیماری را افزایش دهد.

وی اعلام کرد: اداره کل دامپزشکی اصفهان تذکر جدی در خصوص هاری گربه ها به مقامات و مسوولان استان داده است و مراقبت های بهداشتی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همانطور که برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد برنامه هایی در نظر گرفته شده باید برای گربه ها هم اقدامات لازم انجام گردد و در صورتی که در این زمینه غفلت کنیم سال های بعدی با مشکل روبرو خواهیم شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه خطرات بروز هاری در گربه های شهری بصورت ویژه به مسوولان استان ارائه شده است اضافه نمود: گربه های صاحب دار را می توان به وسیله واکسیناسیون کنترل کرد اما امکان کنترل و واکسیناسیون گربه های بلاصاحب وجود ندارد و به همین علت دستگاه حاکمیتی باید در زمینه کنترل جمعیت گربه ها ورود پیدا نمایند.

وی ادامه داد: وقتی که گربه با بیماری هاری درگیر می گردد یعنی حیات وحش و حیوانات اهلی درگیر هستند و ویروس به وفور در محیط وجود دارد.

ادیبان گفت: گربه ها حالت تهاجمی دارند با توجه به اینکه پنجه های گربه به ویروس آغشته است، احتمال انتقال ویروس به سایر گربه ها و انسان ها وجود دارد و خطر افزایش موارد بروز بیماری انسانی نیز وجود دارد.

وی اضافه نمود: حساسیت های زیادی از نظر اپیدمیولوژیک در خصوص وجود ویروس هاری در گربه ها وجود دارد و هشدارهای اولیه لازم در این زمینه ارائه شده است.

واکسیناسیون 32 هزار و 136 قلاده سگ صاحب دار در یک سال گذشته علیه بیماری مهلک و کشنده هاری در استان اصفهان اجرا شده است.

سالانه بیش از 30 نفر از نیروهای اکیپ مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان بر اثر حمله سگ هنگام عملیات واکسیناسیون هاری مجروح می شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار جدی ؛ گربه های این استان هاری گرفتند ، پنجه های گربه به ویروس آغشته است ، نگرانی شدید درباره بحرانی شدن هاری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار جدی ؛ گربه های این استان هاری گرفتند ، پنجه های گربه به ویروس آغشته است ، نگرانی شدید درباره بحرانی شدن هاری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید