وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم پاسخ داد

به گزارش گفتگوی افروز، وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم در مورد واگذاری سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت و بیمه های البرز و اتکایی امین به وسیله صندوق واسطه گری اقتصادی یکم (ETF) پاسخ داد.

وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم پاسخ داد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری گفتگوی افروز از شادا، پاسخگویی به اهم سؤالات مردم در مورد واگذاری سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت و بیمه های البرز و اتکایی امین به وسیله صندوق واسطه گری اقتصادی یکم (ETF) متن سؤالات مردمی و پاسخ های معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد برای بهره برداری مخاطبان بر روی درگاه این وزارتخانه، شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) و صندوق واسطه گری اقتصادی یکم (ETF) به نشانی های الکترونیکی ذیل قرار گرفته است.

Mefa.ir

Etf.mefa.ir

Shada.ir

لازم به ذکر است پذیره نویسی صندوق واسطه گری اقتصادی یکم از بامداد روز یکشنبه مورخ 1399/2/14 شروع و تا ساعت 24 روز چهارشنبه مورخ 1399/2/31 به وسیله درگاه های حضوری و غیرحضوری بانک های منتخب انجام می گردد.

پاسخ به ابهامات درباره پذیره نویسی صندوق اقتصادی یکم (ETF)

وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم در مورد واگذاری سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت و بیمه های البرز و اتکایی امین به وسیله صندوق واسطه گری اقتصادی یکم (ETF) پاسخ داد.

دلیل عرضه این سهام در قالب (ETF) مردمی کردن اقتصاد (افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه) و انتفاع عامه مردم (حتی افرادی که تا به امروز در بازار سرمایه فعال نبوده اند) از رشد بازار سرمایه اعلام شده است.

همچنین این وزارتخانه اعلام نموده است با توجه به عرضه سهام سه صندوق شامل واسطه گری اقتصادی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی، امکان ثبت نام افراد در تمامی این صندوق ها وجود دارد، اما تخفیف فقط برای یک صندوق اعمال می گردد.

پذیره نویسی واحد های این صندوق به وسیله کارگزاری های بورس، سامانه های آنلاین معاملاتی و درگاه های غیرحضوری و حضوری (شعب) بانک های منتخب صورت می پذیرد.

نماد صندوق در تالار بورس دارا یکم است که افراد دارای کد بورسی می توانند در روز های کاری از ساعت 14:00 تا 16:00 خرید کنند.

این وزارتخانه درباره کف و سقف مبلغ پذیره نویسی برای هر فرد هم اعلام نموده است: حداقل مبلغ پذیره نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی 10 هزار تومان و حداکثر مبلغ پذیره نویسی معادل 2 میلیون تومان است.

همچنین پذیره نویسی به میزان کمتر از 2 میلیون تومان و در چند مرحله برای هر کد ملی بلامانع است مشروط بر این که مجموع پذیره نویسی های اجرا شده برای هر کد ملی، بیشتر از سقف 2 میلیون تومان نباشد.

در صورت رعایت نشدن سقف 2 میلیون تومان برای هر کد ملی، برگشت وجوه واریزی متقاضیان در طی مدت پذیره نویسی توسط بانک های منتخب ممنوع است.

این پذیره نویسی صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی و بدون محدودیت سنی است و اشخاص حقوقی نمی توانند در پذیره نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن ها برای پرداخت وجوه امکان پذیر نیست. امکان پذیره نویسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز وجود دارد.

با توجه به این که معاملات واحد ها از 2 ماه به بعد از تخصیص امکان پذیر است، لذا مبنای محاسبه دو ماه پس از تاریخ سرانجام پذیره نویسی یعنی اول شهریور 99 خواهد بود و از این تاریخ به بعد امکان معامله کل یونیت ها مهیا می گردد.

همچنین درصورت مشارکت بیشتر مردم، طبیعتاً تعداد واحد های کمتری به هر شخص تخصیص داده می گردد و وجوه مازاد به هر دلیل از جمله اضافه پرداختی و مازاد ناشی از تسهیم به شماره شبای پرداخت کننده عودت داده می گردد.

این وزارتخانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امکان در نظر دریافت تسهیلاتی خاص برای اقشار ضعیف جامعه مانند عشایر و ... به منظور بهره مندی از فرصت ایجادشده و منتفع شدن این گروه از مردم از رشد بازار سرمایه وجود دارد؟ پاسخ داده است، در شرایط فعلی و در پذیره نویسی صندوق واسطه گری اقتصادی یکم این امکان فراهم نشده است، اما این احتمال وجود دارد که در مورد دو صندوق دیگر در این خصوص تصمیم گیری گردد. هرچند نفس این اقدام و اعمال تخفیف قابل توجه هم به نوعی حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

این صندوق سود معین و معین شده ای ندارد و صرفاً سود احتاقتصادی در قالب افزایش قیمت سهام موجود در صندوق. واریز سود سالانه ناشی از عملکرد سهام شرکت های موجود در صندوق و سود حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق به صورت سپرده گذاری و خرید اوراق خواهد بود.

هر چند برای خرید واحد های این صندوق هیچ گونه نیازی به کد بورسی وجود ندارد، لذا با توجه به مذاکرات و رایزنی های اجرا شده، در نظر است تا فرآیند احراز هویت قبل از سرانجام اردیبهشت ماه به وسیله سجام به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام گردد. سازمان بورس نیز با تعامل با شبکه بانکی در حال فراهم کردن بستر های لازم برای این کار به وسیله شعب تمامی بانک هاست. ضمن این که در حال حاضر این امر به وسیله بعضی از شعب بانک های صادرات ایران، شهر و آینده قابل انجام است.

با این حال الزامی برای دریافت کد بورسی و احراز هویت تا 2 ماه وجود ندارد فقط آن دسته از متقاضیانی که قصد دارند پس از سرانجام دو ماه، واحد های خود را به فروش برسانند نیازمند اخذ تأییدیه سجام هستند. در این مرحله الزامی به داشتن حساب نیست، اما متقاضیان برای امکان معامله این واحد ها در آینده می بایست حتماً حساب بانکی داشته باشند تا بتوانند کد بورسی بگیرند.

بر اساس این گزارش پذیره نویسی صندوق واسطه گری اقتصادی یکم از بامداد روز یکشنبه 1399/2/14 شروع شده است و تا ساعت 24 چهارشنبه 1399/2/31 به وسیله درگاه های حضوری و غیرحضوری بانک های منتخب انجام می گردد.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت اقتصاد به مهم ترین سؤال های مردم پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید