14 ماده غذایی که هنگام سرما خوردگی باید بخورید

به گزارش گفتگوی افروز، این غذاها و نوشیدنی ها با احتقان، سرفه، خستگی و سایر علائم آزار دهنده سرما خوردگی و آنفولانزا مقابله می نمایند. پس ادامه مقاله را بخوانید و از آنها استفاده کنید.

14 ماده غذایی که هنگام سرما خوردگی باید بخورید

هنگامی که بیمار هستید، به ویژه با سرما خوردگی یا آنفولانزا، گاهی اوقات غذا خوردن می تواند یک درمان واقعی باشد و غذاها و نوشیدنی های مناسب می توانند آن را تسکین دهند. چه برای علائم سرما خوردگی و چه برای تقویت سیستم ایمنی بدن - بنابراین می توانید سریعتر بهبود یابید. در اینجا 14 ماده غذایی برای مقابله با سرما خوردگی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید و روش های ساده ای برای ترکیب آنها در چنین شرایطی پیدا کنید. بعضی حتی ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما یاری کند تا سرماخوردگی دفع گردد یا از شدت یا طول آن بکاهد. پس این موارد را به خاطر بسپارید!

چای بابونه

مصرف بابونه به افزایش فعالیت ضد باکتریایی در بدن گره خورده است اما تأثیر واقعی آن ممکن است توانایی آن در حمایت از خواب باشد که از ایمنی بدن محافظت می نماید. در یک مطالعه، زنانی که پس از زایمان چند هفته چای بابونه می نوشیدند در مقایسه با کسانی که بابونه مصرف نمی کردند، کیفیت خواب بهتری داشتند. یا مانند چای گرم مصرف کنید، یا از چای خنک شده به عنوان مایعی برای اسموتی یا خیساندن بلغور جو دوسر بهره ببرید.

زردچوبه

کورکومین، ترکیب طبیعی موجود در زردچوبه که مسئول رنگ سر زنده آن است، یک ترکیب ضد التهاب قوی است. همچنین نشان داده شده است که این ماده باعث تقویت فعالیت سلول های ایمنی بدن و افزایش پاسخهای آنتی بادی می گردد. فقط مطمئن شوید که زردچوبه را با فلفل سیاه ترکیب می کنید که به طور قابل توجهی قابلیت کورکومین را افزایش می دهد. یک ترکیب کوچکی از فلفل سیاه و زردچوبه را در یک اسموتی، سوپ، آبگوشت یا سبزیجات پخته شده بریزید.

آلبالو خشکه

محتوای آنتی اکسیدانی زیاد در آلبالوهای ترش خشک شده به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید، از جمله خطر ابتلا به علائم دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می دهد. این میوه های قیمتی همچنین به دلیل محتوای ملاتونین طبیعی از خواب سالم پشتیبانی می نمایند. این مهم است، زیرا تحقیقات نشان می دهد افرادی که خواب کافی یا با کیفیت کافی ندارند، پس از قرار دریافت در معرض ویروسی مانند سرما خوردگی بیشتر بیمار می شوند. آنها را همانطور که هست مصرف کنید، یا اگر بدون هسته آن را در دسترس دارید می توانید آن را با کره بادام زمینی یا دیگر کره های آجیلی مخلوط نموده و میل نمایید.

گردو

گردو علاوه بر اینکه یکی از بهترین غذاهای ضد التهاب است، حاوی چندین ماده مغذی است که در حمایت از سیستم ایمنی بدن نقش دارد، از جمله ویتامین های E و B6، مس و فولات. همچنین در تحقیقات نشان داده شده است که گردو می تواند استرس روانی را کاهش دهد. این مهم است زیرا استرس کنترل نشده ایمنی بدن را ضعیف می نماید. گردو را با آلبالو خشکه ترش به عنوان میان وعده همراه کنید، یا خرد نموده و به عنوان چاشنی در کنار میوه های تازه یا سبزیجات پخته شده بهره ببرید.

روغن زیتون فرا بکر

روغن زیتون فرا بکر دارای خواص ضد باکتری است که می تواند خطر بیماری شما را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های آن در برابر شرایط التهابی ایمنی از جمله دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده از بدن محافظت می نمایند. سبزیجات برگ دار خود را در روغن زیتون تفت دهید یا روی سالاد خام بریزید، یا آن را روی مواد مغذی برای اینکه آسان هضم گردد، مانند پوست روی سیب زمینی بپاشید.

سوپ یا آب قلم

برای دهه ها، بسیاری از افراد از سوپ مرغ یا آب قلم برای مراقبت از مبتلایان به سرماخوردگی استفاده نموده اند و بعضی از تحقیقات علمی نیز می توانند از مزایای آن حمایت نمایند. تأثیر آن بسیار زیاد است. بخار حاصل از سوپ یا آب قلم باعث تسریع حرکت مخاط به وسیله بینی می گردد تا گرفتگی را از بین ببرد. یک سوپ سالم به کاهش التهاب نیز یاری می نماید.

این مهم است زیرا سرما خوردگی در دستگاه تنفسی فوقانی شما پاسخ التهابی ایجاد می نماید که به علائمی مانند گرفتگی بینی یاری می نماید. همچنین، نمک سوپ یا آب قلم باعث می گردد بدن شما آب بیشتری حفظ کند و کاهش کم آبی بدن می تواند به کاهش علائمی مانند سردرد و خشکی دهان یاری کند. اگر مرغ نمی خورید، آب سبزیجات را انتخاب کنید که با مواد افزودنی مانند سیر، زنجبیل، فلفل کاین، زردچوبه و فلفل سیاه طعم دار شده باشد.

فلفل تند

فلفل های تند از جمله پودر فلفل کاین، به رقیق شدن مخاط برای برطرف گرفتگی بینی یاری می نماید. کپسایسین، ترکیبی که به فلفل های تند گرما می بخشد، همچنین می تواند به سرکوب سرفه یاری کند. کمی از آن را به چای سبز، سوپ یا آب گوشت خود اضافه کنید

سیر

از لحاظ تاریخی، سیر برای دفع بیماری ها، مبارزه با عفونت ها و معالجه زخم ها استفاده می شده است و تحقیقات به قابلیت های محافظت از سیستم ایمنی سیر اعتبار می بخشد. در یک مطالعه قدیمی تر، 146 داوطلب به مدت 12 هفته در طول فصل سرد سال یا با دارونما یا مکمل سیر آزمایش شدند. گروه سیر در مقایسه با گروه دارونما به طور قابل توجهی سرماخوردگی کمتری را تجربه کردند و در صورت آلوده شدن سریعتر بهبود یافتند. تحقیقات جدید تایید می نماید که عصاره سیر می تواند عملکرد سلول های ایمنی بدن را افزایش دهد.

عسل خام

ثابت شده است که عسل خام علاوه بر خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی، به کاهش سرفه در بچه ها یاری می نماید. عسل مانوکا هم به طور خاص می تواند به تقویت سیستم ایمنی یاری کند. آن را با قاشق بخورید تا گلو را تسکین داده و به طور بالقوه سرفه را تسکین دهید یا آن را در چای بابونه خود هم بزنید.

زنجبیل

زنجبیل حالت تهوع را تسکین می دهد و مانند عسل خام دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. برای داشتن بهترین مزایا، ریشه تازه زنجبیل را انتخاب کنید. آن را برش دهید یا رنده کنید و به چای، سوپ، اسموتی ها و آب میوه اضافه کنید یا آن را روی میوه های تازه بپاشید.

موز

موز یکی از آسان ترین غذاها برای دستگاه گوارش است و هنگامی که اشتها به دلیل بیماری کاهش می یابد، یکی از معدود غذاهای جذاب و مفید است. آنها همچنین قند خون را بالا می برند و ضمن تامین مواد مغذی اصلی که به حمایت از سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند، از جمله ویتامین های C و B6، مس و فولات، انرژی را نیز تأمین می نمایند. آنها همچنین پر از پتاسیم، الکترولیت از بین رفته در عرق هستند. آنها را همانطور که هست بخورید، له نموده و با عسل خام و زنجبیل رنده شده تازه مخلوط کنید، داخل یک اسموتی بریزید، یا منجمد کنید و به عنوان یک ماده یخی بخورید.

لیمو

یک چهارم فنجان آب لیمو فشرده تازه 30٪ از احتیاج روزانه ویتامین C را تأمین می نماید و آب حاصل از یک لیموی کامل حدود 50٪ را تأمین می نماید. علاوه بر حمایت از ایمنی، این ماده مغذی که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می نماید، برای ترمیم DNA و فراوری سروتونین مورد احتیاج است. مورد دوم به ارتقاء شادی و خواب یاری می نماید. آب لیموی فشرده شده تازه را به آب داغ یا خنک یا چای داغ اضافه کنید.

آب انار

آب انار خالص یکی دیگر از مواد غذایی است که به وسیله فعالیت ضد میکروبی و ضد التهابی از ایمنی بدن حمایت می نماید. همچنین نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی موجود در آب انار برای مقابله با ویروس ها و کاهش سرماخوردگی تا 40٪ مفید است. آب انار را یا به تنهایی میل کنید، یا به آنها آب یا چای بابونه را اضافه کنید، مخلوط کنید و در قالب های یخ بریزید، همراه با موز پوره شده و ریشه زنجبیل منجمد کنید، تا همواره در دسترس تان باشند.

سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات سبز رنگ آنتی اکسیدان های ضد التهابی و همچنین مواد مغذی کلیدی شناخته شده برای یاری به عملکرد سیستم ایمنی بدن، از جمله ویتامین های A و C و فولات را در اختیار شما قرار می دهند. آنها همچنین ترکیبات فعال زیستی را فراهم می نمایند که یک سیگنال شیمیایی فراهم می نماید که ایمنی را در روده، محل 70 تا 80٪ سلول های ایمنی، بهینه می نماید. سبزیجات را به همراه سیر، زردچوبه و فلفل سیاه در روغن زیتون فرا بکر تفت دهید و یا آنها را به آش و سوپ اضافه کنید. همچنین می توانید سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ یا اسفناج را با یک اسموتی مخلوط کنید.

همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب برای جایگزینی مایعاتی که هر بار وقتی سرفه می کنید به وسیله ریه از بین می رود و از دست دادن تعریق یا آبریزش بینی مفید است. در خصوص مواردی که هنگام بیماری باید از آن اجتناب کنید، از غذاهایی که باعث التهاب یا استرس در سیستم ایمنی بدن شما می شوند جلوگیری کنید. توصیه می گردد از مصرف شکر تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده (به ویژه غذاهایی که دارای مواد مصنوعی هستند)، لبنیات و گوشت های مرسوم، کافئین و الکل خودداری نمایند.

منبع:

health

منبع: هفت گنج

به "14 ماده غذایی که هنگام سرما خوردگی باید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 ماده غذایی که هنگام سرما خوردگی باید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید