4 معجزه شربت خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی

به گزارش گفتگوی افروز، اگر در پی یک نوشیدنی برای در تابستان هستید، احتمالاً در مورد شربت خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی چیزهایی شنیده اید. این شربت در طب سنتی به عنوان بهترین درمان برای هیدراته کردن بدن و جلوگیری از بروز علائم گرمازدگی استفاده می شود. اما چقدر با معجزه خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی آشنا هستید؟ آیا می دانید طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو چگونه است؟ شربت خاکشیر چطور بدن را خنک می کند؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با معجزه خاکشیر و آبلیمو و طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد معجزه خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی پاسخ خواهیم داد.

4 معجزه شربت خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی

معجزه خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی

با گرم شدن هوا و افزایش شدت نور آفتاب احتمال گرمازدگی برای افرادی که بیرون از منزل فعالیت می کنند، هر لحظه بیشتر می شود. از زمان های قدیم از برای کاهش حرارت بدن و رفع تب استفاده می شد. امروزه نیز این دانه های معجزه آسا هنوز هم در طب سنتی برای درمان بسکمک از مسائل و بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ترکیب خاکشیر با آبلیمو یکی از بهترین برای جلوگیری از گرمازدگی است. یک شربت خوشمزه و خنک که می تواند حرارت بدن را کاهش دهد و علائم گرمازدگی را درمان کند. در ادامه می توانید با چند معجزه خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی آشنا شوید.

1- تأمین املاح مورد نیاز بدن

در طب سنتی یکی از بهترین روش های درمان گرمازدگی و تأمین املاح ضروری بدن مصرف خاکشیر با لیمو ترش تازه است. از آن جایی که بدن ما در گرما عرق می کند و املاح و مواد معدنی زیادی را از دست می دهد، بنابراین نوشیدن آب به تنهایی نمی توانید این مواد معدنی را به بدن بازگرداند. مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو در زمان گرمازدگی بدن می تواند املاح و مواد ضروری بدن را تأمین کند.

2- خنک کردن بدن

شربت خاکشیر و آبلیمو یک معجون بی نظیر برای خنک کردن بدن در هوای گرم محسوب می شود. خاکشیر طبع سرد و تری دارد و جالب است بدانید که این دانه ها موجب خنک شدن بدن از درون و همچنین کاهش حرارت بدن می شوند و از طرفی در هیدراته کردن بدن نیز مؤثر است.

3- جلوگیری از گرمازدگی

اما اگر هنوز در مورد معجزه خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی چیزی نمی دانید، باید بگوییم که ترکیب این دو ماده یکی از شگفت انگیزترین نوشیدنی ها برای درمان و جلوگیری از گرمازدگی است.

لیموترش تازه به دلیل غنی بودن از ویتامین C بدن را ضدعفونی می کند و به شادابی بدن و افزایش انرژی کمک می کند. پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که در فصل گرما هر دو روز یک بار از یک عدد لیموترش در آب یا از ترکیب لیموترش با خاکشیر استفاده کنید.

4- کاهش احساس تشنگی

مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو به خصوص به صورت ناشتا موجب می شود تا در طول روز احساس تشنگی کمتری را تجربه کنید. دانه های خاکشیر آب را به خود جذب می کنند، از همین رو می توانند به خوبی بدن را هیدراته کنند و از احساس خشکی دهان و تشنگی مفرط نیز جلوگیری کنند.

طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو

مدت زمان آماده سازی: 10 دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو

  • خاکشیر: 2 قاشق غذاخوری
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • لیموترش تازه: 2 عدد
  • آب: 1 لیوان فرانسوی دسته دار

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو

درست کردن شربت خاکشیر و آبلیمو در فصل تابستان یکی از بهترین روش ها برای تأمین آب و املاح مورد نیاز بدن است. این شربت طعم بسیار لذیذی دارد و از بدن شما در برابر گرمازدگی و بی حالی جلوگیری می کند. برای تهیه این شربت می توانید شکر را حذف کنید و یا بنا به ذائقه خودتان از مقدار لیموترش کمتر یا بیشتری استفاده کنید. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن شربت خاکشیر با آبلیمو در گرمازدگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن خاکشیر

خاکشیر درواقع دانه هایی ریز است که معمولاً با برگ و خاشاک زیادی همراه است. در به هر روشی ابتدا باید دانه های خاکشیر را بشورید. برای شستن خاکشیر باید آن را در یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. سپس با یک چنگال خاکشیر و آب را هم بزنید و کمی صبر کنید تا خاکشیرها ته نشین شوند. سپس آب را خالی کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام خاک و آلودگی های خاکشیر شسته شود.

بعد از این کار باید خاکشیر را با آب ترکیب کنید و آن را به آرامی به ظرف دیگری منتقل کنید تا اگر شن و سنگریزه ته ظرف وجود دارد، از دانه های خاکشیر جدا شود. این کار را نیز چندین بار تکرار کنید تا خاکشیر شما کاملاً تمیز شود.

مرحله دوم؛ خیساندن خاکشیر

بعد از شستن خاکشیرها در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو باید خاکشیرها را در یک لیوان بریزید و مقداری آب ولرم یا جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید خاکشیر برای چند دقیقه در آب بماند تا کاملاً باز شود و برای تهیه شربت آماده شود.

مرحله سوم؛ فریز کردن خاکشیر

برای جلوگیری از گرمازدگی و همچنین درمان گرمازدگی بهتر است از خاکشیر یخ زده به جای خاکشیر معمولی استفاده کنید. برای این کار باید خاکشیرها را در قالب یخ بریزید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملاً منجمد شوند.

مرحله چهارم؛ آماده کردن شربت خاکشیر و آبلیمو

در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو باید شکر را با آب ترکیب کنید. سپس لیموترش ها را آب بگیرید و در شربت بیندازید. یک قالب خاکشیر یخ زده به شربت اضافه کنید و آن را هم بزنید تا ذرات خاکشیر با آب ترکیب شود. این شربت برای پذیرایی از مهمان ها در روزهای گرم تابستانی نیز گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید: گرمازدگی در بچه ها و نوزادان و روش های پیشگیری و درمان

نکاتی که باید در مورد مصرف خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی بدانید

*افرادی که با خوردن خاکشیر به اسهال مبتلا می شوند، باید آن را داخل قالب های یخی بریزند و در فریزر قرار دهند. سپس خاکشیرهای منجمد شده را به ترکیب آب و آبلیمو اضافه کنید.

*شربت خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی بسیار مفید است، اما اگر این شربت را ناشتا مصرف کنید می تواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن و جلوگیری از احساس تشنگی در شما شود.

*مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو برای جلوگیری از و گرمازدگی در خانم های باردار نیز مفید است. اما خاکشیر خاصیت شل کنندگی دارد و از همین رو خانم های باردار نباید به مقدار زیاد این شربت استفاده کنند.

*افرادی که طبع سردی دارند، بهتر است به شربت خاکشیر و آبلیمو مقداری گلاب، عسل یا عرق نعنا اضافه کنند.

*برای مصرف خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی می توانید ابتدا خاکشیر را در هاون بکوبید و سپس از آن برای تهیه شربت استفاده کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

*مصرف خاکشیر در برخی افراد موجب سردرد می شود، اگر جزو این دسته از افراد هستید، باید از خوردن شربت خاکشیر و آبلیمو و شربت خاکشیر ساده اجتناب کنید.

سوالات متداول

مهم ترین خواص خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی چیست؟

از مهم ترین معجزه خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی می توان به جلوگیری از گرمازدگی، تأمین املاح بدن، خنک کردن بدن و کاهش احساس تشنگی اشاره کرد.

شربت خاکشیر و آبلیمو چطور موجب خنک شدن بدن می شود؟

شربت خاکشیر و آبلیمو یک معجون بی نظیر برای خنک کردن بدن در هوای گرم محسوب می شود. خاکشیر طبع سرد و تری دارد و موجب خنک شدن بدن از درون و همچنین کاهش حرارت بدن می شوند و از طرفی در هیدراته کردن بدن نیز مؤثر است.

طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو چگونه است؟

برای تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو باید ابتدا خاکشیرها را بشویید و آن ها را در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. سپس آب، شکر و آب لیموترش تازه را با هم ترکیب کنید و یک قالب خاکشیر یخ زده به شربت اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

منبع: افق کوروش

به "4 معجزه شربت خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 معجزه شربت خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید