8 برنامه پرتابل ویندوزی که مدیران سیستم به آن ها احتیاج دارد

به گزارش گفتگوی افروز، مدیران سیستم وظایف بسیار گسترده ای را در سازمان ها و شرکت های مختلف برعهده دارند که قطعاً بدون استفاده از بعضی ابزارها و برنامه ها نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. این دسته از افراد باید به طور مستمر روی فعالیت کامپیوترها، سرورها و اینترنت شرکت نظارت داشته باشد و در صورت به وجود آمدن مشکل ضمن آنالیز سریع و دقیق آن ها، نسبت به برطرف آن ها اقدام نمایند. از همین رو، در این مقاله قصد داریم 8 برنامه پرتابل و کاربردی که مدیران سیستم برای انجام درست وظایفشان به آن ها احتیاج دارند را به شما معرفی کنیم.

8 برنامه پرتابل ویندوزی که مدیران سیستم به آن ها احتیاج دارد

1. برنامه TFTPD Portable

این مطلب نرم افزارهای اساسی که مدیران سیستم به آن ها احتیاج پیدا خواهند کرد را بررسی می نماید. از معرفی برنامه TFTPD Portable آغاز می کنیم. ساخت و راه اندازی سرورهای TFTP می تواند فرایند پیچیده و دشواری داشته باشد، اما شما به لطف برنامه TFTPD Portable به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید این کار را انجام دهید.

این برنامه از طیف گسترده ای از انواع اتصال ها، از جمله TFTP پشتیبانی می نماید و با یک رابط کلاینت کاملاً کاربردی ارائه می گردد. این برنامه قابلیت های پیشرفته خاصی برای امنیت و اصلاح زیرساخت های دایرکتوری دارد، اما به غیر از این مورد، کار کردن با این برنامه بسیار آسان است و مدیران سیستم می توانند برای انجام وظایفشان از آن بهره ببرند.

2. برنامه Wireshark Portable

Wireshark، یکی از برترین نرم افزارهای بررسی پروتکل های شبکه به شمار می رود که برای رهگیری ترافیک، نظارت بر ارسال/دریافت بسته های داده، بررسی مسائل مربوط به شبکه و فعالیت های مشکوک، آمارگیری و دیگر موارد می توان از آن استفاده کرد. نسخه پرتابل این برنامه به مدیران سیستم این امکان را می دهد تا در هر زمان و هر لحظه تمام آنچه در شبکه متصل به آن رخ می دهد را به صورت موشکافانه (ریز و با جزئیات) مورد بررسی قرار دهند. این نرم افزار با بهره گیری از توابع آمار و ارقام، امکان فراوری گزارشات و تحلیل نحوه عملکرد و اطلاعات در حال تبادل شبکه را فراهم می نماید.

از دیگر قابلیت های کاربردی برنامه Wireshark می توان به تجزیه و تحلیل های VoIP، مرور داده های شبکه به وسیله یک رابط کاربری گرافیکی یا ابزار TTY-mode TShark، امکان تبدیل و ویرایش فایل های گرفته شده به وسیله CMD، امکان ذخیره سازی بخش های مختلف بررسی اطلاعات بروی دیسک و امکان فیلتر کردن نحوه نمایش اطلاعات اشاره نمود.

3. برنامه Angry IP Scanner Portable

Angry IP Scanner، همانطور که از نام آن تعیین است، یک اسکنر شبکه منبع باز است که مدیران سیستم با استفاده از آن می توانند IPهای مختلف را اسکن و بررسی نمایند. این برنامه بسیار کاربردی می تواند درخواست پینگ را به ده ها IP آدرس مختلف ارسال نموده و در دسترس بودن/نبودن سرور را به شما اطلاع دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار، سرعت بررسی آن است. در حقیقت Angry IP Scanner برای اسکن هر IP دسته بندی خاصی دارد، از این رو IPهای با موضوعات یکسان در یک دسته بندی جداگانه قرار می گیرند و همین امر موجب تسریع در فرآیند اسکن خواهد شد.

رابط کاربری این برنامه بسیار ساده و روان است؛ این یعنی حتی اگر تجربه کافی در این زمینه را نداشته باشید، باز هم قادر به استفاده از این برنامه خواهید بود. بعلاوه در منوی تنظیمات این برنامه گزینه های مختلفی در اختیار شما قرار گرفته که می توانید برحسب احتیاج خود از آن ها استفاده کنید. این نرم افزار قادر به نمایش NetBIOS: نام کامپیوتر، کاربری لاگین شده، workgroup نیز است. برای کار با این برنامه، تنها ضروری است که فهرست IP و یا رنج آن را در نرم افزار وارد کنید تا در ادامه با فشردن یک کلیک، دستور پینگ به تمام آدرس ها ارسال گردد و گزارش آن در اختیار شما قرار بگیرد.

4. برنامه OpenJDK JRE Portable

عیب یابی درست و به موقع اپلت هایی که خارج از محیط توسعه جاوا هستند، ممکن است خیلی ساده نباشد. اگر خارج از محیط شبکه خود کار می کنید یا از سیستمی بهره می برید که اصلاً جاوا روی آن نصب نشده است، انجام این کار به مراتب سخت تر نیز خواهد بود. در این مواقع برنامه OpenJDK JRE به یاری شما می آید. این برنامه کاربردی به شما این امکان را می دهد تا برنامه هایی که با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند را اجرا کنید.

باید اشاره کنیم که با بهره گیری از این نرم افزار پلاگین موتور جاوا نیز به برنامه های ویندوز و نیز مرورگر شما اضافه می گردد و پس از آن به راحتی قادر خواهید بود برنامه هایی را که با استفاده از این زبان نوشته شده اند، را بررسی کنید. این برنامه یک روش بسیار خوب برای اجرای برخی از اپلت های جاوا بدون نصب جاوا در ویندوز است. بعلاوه مدیران سیستم به لطف این نرم افزار می توانند ارورهای مرتبط را رفع نموده و به راحتی فایل های مورد نظر خود را اجرا نمایند.

5. برنامه TightVNC Viewer Portable

TightVNC Viewer احتیاج ارتباط از راه دور شما را پوشش می دهد. این برنامه بسیار کاربردی با رویکردی ساده این امکان را در اختیار مدیران سیستم قرار می دهد تا بتوانند به وسیله گوشی های هوشمندشان به سیستم کاریشان دسترسی داشته باشند و آن را کنترل نمایند. با TightVNC Viewer Portable شما قادرید سیستم خود را در هر مکانی به وسیله اینترنت کنترل کنید. برای استفاده از این نرم افزار، باید هم TightVNC را بر روی سرور و هم بر روی کلاینت شخصی خود نصب نموده تا امکان پیدا شدن کامپیوتر مقصد به وسیله کلاینت شما فراهم گردد.

6. برنامه RegScanner

RegScanner یک ابزار ضروری برای مدیران سیستم به شمار می رود. این برنامه پرتابل و کم حجم به شما امکان می دهد که پایگاه registry را چه بر اساس مقادیر دقیق و چه بر اساس فهرست های طبقه بندی شده اسکن کنید.

7. برنامه ProduKey

ProduKey یک برنامه پرتابل است که به وسیله شرکت NirSoft پیشرفته و این قابلیت را دارد تا بتواند شماره سریال برخی نرم افزارهای مشهور مایکروسافت نظیر ویندوز، آفیس و دیگر موارد را پیدا نموده و به شما ارائه دهد. این برنامه برای مدیران سیستم بسیار کاربردی است، به این علت که آن ها برخی اوقات احتیاج دارند شماره سریال برخی از برنامه های سیستم خود را مورد بررسی قرار دهند. این برنامه اطلاعات حساسی را به شما نشان می دهد، بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از آن جوانب امنیتی را رعایت کنید.

بعلاوه این نرم افزار ممکن است به علت ماهیتی که دارد به وسیله آنتی ویروس سیستم شما ویروس تلقی گردد. توصیه می گردد که قبل از استفاده از آن آنتی ویروس سیستم خود را موقتا غیرفعال کنید. شما قادرید از سریال های بدست آمده در این نرم افزار روی کامپیوتر دیگری استفاده نمایید و به وسیله آن نرم افزارهای مایکروسافت را فعال کنید. ProduKey قادر است تا سریال بیش از 500 نرم افزار مختلف را استخراج نموده و آن را در اختیار شما قرار دهد.

8. برنامه BlueScreenView

BlueScreenView یک ابزار فوق العاده برای استفاده در زمانی است که می خواهید محتویات فایل های Minidump ایجاد شده در صفحه آبی (صفحه مرگ) ویندوز را شناسایی کنید. در واقع این نرم افزار بسیار کاربردی و پرتابل، با بررسی و تجزیه وتحلیل محتویات این فایل ها به شما این امکان را می دهد تا مشکل و هم چنین درایورهایی که در کرش سیستم درگیر بودند، را شناسایی کنید. اگرچه بسیاری از این اطلاعات را می توان با ابزارهای پیشرفته تر نیز بدست آورد، اما BlueScreenView با سرعت پردازش بالا و حجم بسیار کم خود می تواند به یک نرم افزار کاربردی برای سیستم شما تبدیل گردد.

سخن پایانی

مدیران سیستم نقش بسیار پررنگی را در موفقیت و پیشبرد اهداف شرکت های مختلف ایفا می نمایند. برخی مواقع ممکن است این دسته از افراد برای انجام کارشان احتیاج به یک سری برنامه داشته باشند که تنها روی سیستم کارشان نصب است و نمی توانند از آن ها در خارج از محل کارشان بهره ببرند. به همین علت احتیاج است تا ابزارهای مختلفی را برای این کار در دسترس داشته باشند. در این مقاله به معرفی و بررسی 8 برنامه پرتابل و ضروری برای مدیران سیستم پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 برنامه پرتابل ویندوزی که مدیران سیستم به آن ها احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 برنامه پرتابل ویندوزی که مدیران سیستم به آن ها احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید